آتش گرفتن باتری، مشکلی که در ماشین های الکترونیک باید حل شود

باتری ماشین های الکترونیکی، همه از نوع باتری های لیتیوم-یونی هستند، از همان مدلی که در گوشی های موبایل استفاده می شود. این باتری ها قابل اشتعال هستند و نباید بیش از حد داغ شوند.

آتش باتری مشکلی ماشین الکترونیک حل

در صوتی که یک باتری لیتیوم-یونی بیش از اندازه داغ شود و اکسیژن کافی در اختیار داشته باشد، می تواند شعله های آتش خطرناکی ایجاد کند که توانایی ایجاد آسیب های جدی به بدن انسان را دارند.

باتری لیتیو-یونی استفاده شده ماشین های الکترونیکی بسیار بزرگتر از باتری گوشی ها هستند و انرژی بسیار بیشتری در آن ذخیره شده است که در هنگام آتش سوزی می تواند شعله های آتش را گسترش دهد.

در هفته گذشته پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد در تصادفی که اتومبیل الکترونیکی Tesla Model S در آن دچار خسارت شد، باتری این اتومبیل دو بار آتش گرفته است. این اولین باری نیست که باتری اتومبیل های الکترونیک دوبار پشت سر هم آتش می گیرند.

این ریسکی است که هنگام استفاده از انرژی ذخیره شده به صورت ضمنی می پذیریم. این انرژی می تواند آتش سوزی ایجاد کند و آتش های خاموش شده را دوباره روشن کند.

اما این بدان معنا نیست که ماشین های الکترونیکی از ماشین های گاز سوز و بنزینی کم خطر تر هستند. به طور معمولی ماشین های بنزینی بیشتر در معرض آتش سوزی قرار دارند.

اولین قدم برای خاموش کردن باتری های الکترونیکی در ماشین ها این است که آتش نشان بداند دقیقا این ماشین از چه مدلی است، تا بتواند جای باتری آن را پیدا کند یا حداقل بتواند خودرو را خاموش کند.

بسیاری از خودرو های الکترونیک بسیار کم صدا عمل می کنند، در نتیجه در بسیاری از اوقات آتش نشان اصلا متوجه نمی شود خودرو همچنان روشن است و بی توجه این مورد اقدام به خاموش کردن آتش می کند. روشن بودن خودرو اثر کار آتش نشانان را کم خواهد کرد و حتی پس از خاموش شدن، دوباره آتش را ایجاد می کند.

 برای خاموش کردن باتری های در حال آتش خودروهای الکترونیک، حداقل 10 هزار لیتر آب نیاز است، وگرنه احتمال دارد دوباره باتری آتش بگیرد.

برای مقایسه نسبت تصادف های ماشین های الکترونیک به ماشین های بنزینی هیچ اطلاعاتی وجود ندارد، اما با قطعیت می توان گفت که ماشین های بنزینی بیشتر در تصادف هایی شرکت دارند که منتهی به آتش سوزی می شود. آتش سوزی باتری ها نیز از آتش سوزی بنزین بیشتر نخواهد بود.

البته تسلا در تبلیغات خود اعلام کرده است که بر اساس 300 هزار مورد اتفاقات جاده ای، ماشین های الکترونیک یک دهم ماشین های بنزینی احتمال آتش سوزی دارد. اما دقیقا منبع تعداد تصادف های جاده ای بررسی شده مشخص نیست.

باتری ماشین های الکترونیک با یک سیستم ضد آتش درونی ساخته شده است که البته در هر شرایط پاسخگو نخواهد بود اما در بسیاری از مواقع تاثیر ویژه ای در عدم انتشار آتش می گذارد.

در باتری این ماشین ها، به خصوص ماشین های کمپانی تسلا، سلول های باتری در ماژول های جداگانه قرار داده شده اند و هر سلول درون یک محفظه ضد آتش قرار دارد. محققان شرکت های سازنده نیز به دنبال راه حلی هستند که باتری ها را ایمن تر و با مواد غیر قابل اشتعال تولید کنند.

ویدیوها و مطالب مشابه