توئیتر ابزاری برای خبر رسانی است، اما بسیاری از سیاست مداران برای استفاده های شخصی خود و در راه جمع آوری رای، از آن استفاده می کنند.
همچنین فیسبوک نیز به تازگی با این مسئله روبرو شده است. در سال 2016 هنگام برگذاری انتخابات آمریکا، از تبلیغات فیسبوک در جهت جمع آوری رای برای نامزد های انتخاباتی بسیار استفاده شد. همچنین موضوع رسوایی موسسه آماری کمبریج نیز مزید بر علت شد تا فیسبوک مورد انتقاد افراد بسیاری قرار بگیرد.
منتقدان، معتقد هستند که فیسبوک، بر محتوای تبلیغاتی که نمایش می دهد، نظارتی انجام نمی دهد و این باعث سوء استفاده های بسیاری شده است.
فیسبوک از اتفاقات 2016 به بعد درس های بسیاری گرفته است. مدیران این شرکت، تصمیمات مهمی برای تغییر روش نمایش آگهی های مختلف در این شبکه اجتماعی گرفته اند. (تغییر نگرش فیسبوک درباره تبلیغات ارز مجازی را بخوانید.)
حالا خبر می رسد فیسبوک به تازگی تصمیم به اجرای طرح “شفافیت تبلیغات” گرفته است. فیسبوک با اجرای این طرح می خواهد، کاربران را برای انتخاب های مناسب، بهتر یاری کند.
Sheryl Sandberg یکی از مدیران ارشد کمپانی فیسبوک در کنفرانسی در این هفته، این اجرای تغییرات را اعلام کرد.
با این تغییرات، کاربر با کلیک بر روی تبلیغات، به جای رفتن به صفحه های مرتبط با سیاست مداران و صفحه های برند ها، به صفحه های عمومی منتقل خواهد شد.
در صفحه های نیز، گزینه ای به نام Info and Ads قرار گرفته است که کاربر در آنجا می تواند تاریخچه تبلیغات و تغییر نام های آن صفحه را مشاهده کند.
در این بخش، برای هر تبلیغات قرار گرفته در آن صفحه اطلاعات کاملی به کاربر داده می شود. از محتوای تبلیغات تا وب سایتی که تبلیغ کننده می خواهد کاربر را به آن منتقل کند.
در زمینه تبلیغات سیاست مداران نیز، فیسبوک به کاربران اعلام خواهد کرد که این سیاست مداران چقدر هزینه بر روی این تبلیغات انجام داده اند و همچنین در کشور های دیگر چه تبلیغاتی در این زمینه انجام شده است؟
باید دید سیاست مداران با این تغییرات جدید همچنان حاضر به تبلیغات در فیسبوک هستند؟ یا برنامه های جمع آوری رای خود، از طریق تبلیغات آنلاین را از فیسبوک به جای دیگر انتقال خواهند داد؟
هر جایی ممکن است آن ها بروند برای فرار از این قوانین، بجز توئیتر، زیرا توئیتر نیز قوانین سخت گیرانه تری برای نمایش تبلیغات وضع کرده است.
Jack Dorsey یکی از موسسان توئیتر می گوید، از امروز، این شرکت قصد دارد قوانین شفافیت تبلیغات را اجرا کند.
این قانون به همان شیوه فیسبوک اجرا خواهد شد. یعنی کاربر می تواند ببینید چه کسی تبلیغات داده و چقدر برای این تبلیغات هزینه شده است؟
توئیتر همچنین گزارش آگهی های مشکل دار را برای کاربر بسیار ساده تر کرده است تا از طریق گزارش کاربران بتواند بر محتوای تبلیغات، نظارت بهتری داشته باشد.