تعیین نوع داده خاص برای یک متغیر در زبان پایتون
زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان شی گرا (Objective) است.
زبان پایتون برای تعیین انواع داده از کلاس ها استفاده می کند. حتی برای تعریف داده های اصلی خود نیز پایتون از کلاس استفاده می کند.
عملیات Casting در زبان پایتون با استفاده از فانکشن های سازنده کلاس ها انجام می شود. مثلا برای تعیین نوع int می توانید از فانکشن int()
استفاده کنید.
مثال هایی از تعریف یک نوع داده خاص در زبان پایتون:
int()
: اگر مقدار عددی صحیح وارد این فانکشن شود همان مقدار عددی باز خواهد گشت اما اگر مقدار float و یا رشته داده شود این فانکشن آن ها را تبدیل به نوع عددی صحیح خواهد کرد. مقدار های float با استفاده از این فانکشن به سمت عدد قبلی گرد می شود. (مثلا 3.6 برابر 3 می شود)
float()
: هر مقداری که وارد این فانکشن شود به نوع عدد اعشاری تبدیل می شود. مثلا اگر 1 را وارد این فانکشن کنیم، 1.0 خواهد شد. اگر مقدار رشته ای حاوی عدد اعشاری یا عدد صحیح وارد این فانکشن شود، عدد اعشاری درون آن استخراج خواهد شد یا عدد صحیح تبدیل به عدد اعشاری شده و استخراج می شود.
str()
: این فانکشن از انواع دیگر (مانند int و float) مقدار رشته تولید می کند.
a = int(1) # a will be 1
b = int(2.8) # b will be 2
c = int("3") # c will be 3
d = float(1) # d will be 1.0
e = float(2.8) # e will be 2.8
f = float("3") # f will be 3.0
g = float("4.2") # g will be 4.2
h = str("s1") # h will be 's1'
i = str(2) # i will be '2'
j = str(3.0) # j will be '3.0'