آغاز جنگ اجاره اسکوترهای برقی بین کمپانی های بزرگ

در شهر سان فرانسیسکو و بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا، شرکت هایی مانند اوبر (Uber) و لیفت (Lyft) و همینطور ده ها شرکت حمل نقل دیگر برای مجوز های لازم اجاره دادن اسکوترهای برقی خود در سطح شهر، رقابت می کنند. به نظر شما آینده این گونه سفرهای ساده بین شهری چگونه خواهد بود؟ شما نیز تجربه ای از سفر با این اسکوترهای برقی داشته اید؟ آیا آن ها بدون مشکل و راحت خواهند بود؟

جنگ اجاره اسکوترهای برقی

جالب است بدانید که؛ طبق گزارش آژانس حمل و نقل شهری سان فرانسیسکو (SFMTA)، دوازده شرکت حمل و نقل از جمله: Uber و Lyft برای دریافت تنها پنج مجوز حمل و نقل با یکدیگر رقابت می کنند.

دریافت این مجوزها برای پیاده سازی یک برنامه خاص، منظم و بسیار قابل اعتماد، در اجاره دادن اسکوترهای برقی در خیابان های سطح شهر سان فرانسیسکو لازم است.

مسئولان شهر سانفرانسیسکو در ماه آوریل، قانونی را برای محدود کردن تعداد اسکوترها در شهر تصویب کردند.

این قانون می گوید که در طول سال تنها پنج شرکت اجازه دارند تا اسکوتر خود را در سراسر شهر قرار دهند.

تعداد اسکوترها در شش ماه اول به تعداد 1250 محدود می شدند.

اگر این تعداد اسکوتر ها و پیاده سازی این طرح جوابگو باشد، پوشش تعداد این اسکوترها می تواند به 2500 عدد افزایش یابد.

اسکوتر ها ابتدا در منطقه خلیج سان فرانسیسکو مستقر شدند، که کم کم تبدیل به یک موضوع تفرقه انداز شد.

مشکلات رانندگی اسکوتر برقی در سطح شهر:

بعد از اینکه سه کمپانی Bird ، Lime  و Spin نیز در اواخر ماه مارس اسکوترهای خود را در شهر سان فرانسیسکو آماده کردند، این طرح اجاره دادن اسکوترهای برقی آغاز شد.

تقریبا، بلافاصله بعد از آن صدها اسکوتر در پیاده رو ها و خیابان ها راه افتادند.

بعضی از مردم محلی خوشحال بودند، زیرا که به راحتی می توانستند بلوک به بلوک شهر را با اسکوتر حرکت کنند یا به اصطلاحی دیگر اسکوت (scoot) کنند.

در همین حین، افراد دیگر شکایت می کردند که رانندگان اسکوتر از قوانین جاده ها پیروی نمی کنند و جان افراد پیاده را در پیاده رو ها در معرض خطر قرار می دهند.

همچنین اسکوتر های خود را در هر جا که می خواهند رها می کنند که باعث مسدود کردن جای پارکینگ ماشین ها، میله های پارکینگ دوچرخه و مسیر دسترسی صندلی های چرخدار می شدند.

همچنین شنیده می شد که شرکت های اسکوتر برقی در شهرها با محدودیت سرعت روبرو می شوند!

جنگ اسکوتر ها
اسکوتر رها شده در سطح شهر

سازمان حمل نقل شهری SFMTA، که صدور مجوز ها را بر عهده دارد، اعلام کرده است که تا پایان ماه ژوئن برای به پایان رساندن این مجوزها وقت نیاز است.

آقای پل رز (Paul Rose)  سخنگوی سازمان SFMTA در یک ایمیل اعلام کردند که مجوز و اجازه رانندگی جدید بر اساس اولویت بندی امنیت عمومی، ایجاد انصاف و تمرکز بر پاسخگویی شرکت ها ساخته شده است.

برای دریافت مجوز، هر شرکت باید نشان دهد که آموزش های لازم را به کاربران خود انجام داده است. آموزش ها شامل پوشیدن کلاه ایمنی، رانندگی نکردن در پیاده رو و همچنین بهترین شیوه برای پارک امن اسکوتر است.

همچنین کاربران آنها باید بیمه شوند و شرکت ها یک سیاست حفظ حریم خصوصی برای محافظت از اطلاعات کاربران داشته باشند.

شرکت ها علاوه بر نیاز به اشتراک گذاشتن اطلاعات هر سفر با سازمان شهری سان فرانسیسکو، همچینین باید دسترسی به همه محله ها را ارائه دهند.

همچنین باید یک برنامه کم هزینه را برای سواری و راندن اسکوتر ها در شهر عرضه کنند.

جنگ اسکوتر
جای پارک مخصوص اسکوتر و دوچرخه در سطح شهر

اما آینده شرکت های اجاره اسکوتر برقی چگونه است:

باید بدانید که در آن زمان شرکت هایی مانند: Uber، Lyft، Bird، Lime، Spin، Scoot، Razor، Ofo و Ridecell همه تأیید کردند که برای مجوز درخواست داده اند.

هفت شرکت از این 12 شرکت نام برده شده مانند:  Bird, Lime, Spin, Uscooter, Skip, Ofo و Razor می دانند که  ساخت و اداره کردن اسکوتر های الکتریکی و برقی در سطح شهر چگونه است.

همینطور شرکت (Scoot) دارای اسکوترهایی مانند موتورسیکلت است که مردم می توانند آن ها را به سادگی اجاره کنند.

به علاوه مدیر عامل شرکت (Scoot) مایکل کتینگ (Michael Keating) گفت که این شرکت قصد دارد تا اسکوترهای خود را به شبکه اینترنتی خود متصل کند.

اما بر خلاف شرکت هایی مثل:  Bird, Lime و  Spin که کلاهک خود را با اسکوتر خود ارائه نمی کنند، کتینگ گفت که شرکت Scoot به دنبال ارائه کلاه ایمنی همراه با اسکوتر خود می باشد.

کتینت همچنین اضافه کرد: ما با هدف رفاه ایمنی، عدالت و انصاف فعالیت می کنیم. همینطور ما از رانندگی در کنار پیاده رو ها اجتناب می کنیم و با گروه هایی مانند اتحاد های دوچرخه سواری SF برای تعیین قوانین معقول جاده های دوچرخه سواری برای رانندگی با اسکوترهای خود فعالیت می کنیم.

برخی از شرکت هایی که درخواست مجوز را ارسال کرده اند مانند:  Ofo، CycleHop،  Lime و  Uber، برنامه های اجاره دادن  دوچرخه ها به صورت دولتی را نیز اجرا می کنند.

علاوه بر این، شایعه است که شرکت Lyft برای اجاره دادن دوچرخه برقی در سطح شهر نیز درخواست مجوز کرده است.

شرکت اوبر (Uber) برای اجازه اسکوترهای خود در سان فرانسیسکو تحت نظر شرکت اجاره دوچرخه سواری خود به نام (Jump) عمل می کند.

به گفته مدیر عامل شرکت اوبر دارا خسروشاهی (Dara Khosrowshahi): شما می توانید به راحتی از هر طریق و راهی از نقطه A به نقطه B بروید. با استفاده از اتوبوس و یا مترو ، تاکسی، دوچرخه و یا شاید هم یک اسکوتر.

با همه این صحبت ها ، می توان گفت عرصه اسکوترهای برقی در سطح شهر بسیار جذاب و بحث برانگیز شده اند.

آیا شما نیز تجربه ای از سفر کردن با این وسایل برقی را داشته اید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

ببینید که چطوری می توانید اسکوتر موتوری برقی بسازید!

ویدیوها و مطالب مشابه