ادوبی ابزاری برای تشخیص تصاویر فتوشاپ شده فیک و دیپ فیک عرضه می کند!

کمپانی Adobe ابزاری را برای شناسایی تصاویر فتوشاپ چهره توسعه می دهد. با توانایی فیلم های دیپ فیک (deepfake) که اخیرا سرفصل همه عنوان های خبری را به خود اختصاص داده اند و کمپین هایی علیه تصاویر فیک شده از مدل هایی که در چند سال گذشته مشاهده شده اند، مردم بیشتر از هر زمان دیگری از نحوه دستکاری تصاویر فتوشاپی متعجب شده اند. در حال حاضر شرکتی که خودش فتوشاپ را ایجاد کرده، ادوبی، میخواهد به کاربران ابزارهایی بدهد تا بتوانند تصاویر فیک خودشان را مشخص کنند.

ادوبی ابزاری تشخیص تصاویر فتوشاپ فیک دیپ فیک عرضه

شرکت Adobe در یک پست وبلاگ نوشته است: “در حالی که ما افتخار می کنیم که فتوشاپ و سایر ابزار خلاقانه ما در جهان ساخته شده اند و در جنبه های مثبت نیز استفاده می شوند، ما همچنین پیامدهای اخلاقی نا مناسب فن آوری خود را نیز به رسمیت می شناسیم.”

به همین دلیل است که این شرکت در تلاش می باشد تا یک روش برای شناسایی تصاویر ویرایش شده که از یک عکس معمولی و تکی ساخته شده اند، ایجاد کند.

از تصاویری که می توانند با استفاده از ابزارهایی مانند قابلیت Face Aware Liquify فتوشاپ ویرایش شوند تا هوش مصنوعی هایی شبیه به deepfake سامسونگ که می تواند از یک عکس و تصویر شما یک ویدئو بسازد!

این خصوصیت خاص انتخاب شده است، چرا که ابزار های دیپ فیک اغلب برای تغییر عبارات صورت استفاده می شوند، و این را به یک مورد آزمون مناسب برای شناسایی تصویر دستکاری شده تبدیل می کند.

این در حالی است که حتی چندی پیش نیز یک تصویر دیپ فیک از رئیس فیسبوک، مارک زاکربرگ منتشر شده بود که چالش های اخیر فیس بوک را به بحث می کشید و حتی قبل تر نیز ویدئوهایی دستکاری شده بحث بر انگیز بوده اند.

گروهی از محققان از آموزش عمیق (deep learning) برای آموزش یک هوش مصنوعی A.I. استفاده کردند تا تصاویری از چهره هایی که تغییر کرده اند را به درستی تشخیص دهد.

این یک جفت تصاویر را نشان می دهد، یکی اصلی و دیگری تغییر کرده، بنابراین سیستم می تواند علائم و منطقه های دستکاری و ویرایش شده را به راحتیتشخیص دهد و آن ها را با توانایی یادگیری ماشینی خود به خاطر بسپارد.

در پایان آموزش، این ابزار قادر به شناسایی تصاویر دستکاری شده در 99٪ زمان ها شده در مقایسه با میزان شناسایی انسان ها که 53٪ بوده است.

حتی برای ابزار این امکان وجود دارد که تصاویری را که پیش از این تغییر کرده بودند را دوباره تغییر دهد و به حالت اولیه باز گرداند.

پروفسور Alexei A. Efros از دانشگاه UC Berkeley در بیانیه ای گفت: “این ممکن است غیر ممکن به نظر برسد زیرا ممکن است بسیاری از تغییرات هندسه صورت انجام شود. اما، در این مورد، به دلیل اینکه آموزش عمیق می تواند به ترکیب داده های تصویر در سطح پائین تری نگاه کند، مانند یک آثار هنری پیچیده و همچنین می تواند نمونه های سطح بالا مانند طرح و یا لایه ها را مشخص کند، به نظر می رسد که این ویژگی به خوبی کار می کند. “

با این حال، این ابزار برای یک جریان و خدمات اصلی آماده نیست.

محققان می گویند که به زمان بیشتری نیاز دارند تا بتوانند به طور مستقیم برای شناسایی تصاویر جعلی، سرویسی را به مشتریان ارائه دهند.

ریچارد ژانگ، پژوهشگر Adobe، گفت: “ایده یک دکمه جهانی برای مشخص کردن تصاویر جادویی ویرایش شده ای است که هنوز از واقعیت فاصله دارند، و بازگرداندن آ نها به حالت طبیعی و اولیه”.

او همچنین افزود: “ما در جهان زندگی می کنیم که در آن اعتماد به اطلاعات دیجیتالی که مشاهده می کنیم سخت تر شده است و من نیز منتظر هستم تا بیشتر در این زمینه تحقیقاتی بررسی شود.”

برای مطالعه بیشتر ببینید که هوش مصنوعی deepfake سامسونگ از یک عکس و تصویر شما ویدئو می سازد! و یا هوش مصنوعی Adobe AI می تواند عکس های فیک و فتوشاپ شده را تشخیص دهد.

ویدیوها و مطالب مشابه