پهپهاد ناسا بر فراز آسمان در یک ماموریت تک نفره

هواپیمای بدون سرنشین ناسا به اسم Ikhana (آخنا) اولین تاریخچه پروازهای بدون اسکورت و تک نفره را رقم می زند. این پهباد جدید ناسا یک هواپیما بدون سرنشین و تک نفره است که می تواند برای مامورت های خاص از جانب کمپانی بزرگ ناسا مورد استفاده قرار گیرد.

پهپهاد ناسا فراز آسمان ماموریت تک نفره

شرکت ناسا برای اولین بار هواپیمای بدون سر نشین خود را از راه دور و در فضای هوایی عمومی پرواز می دهد.
و جالب اینجاست که بدانید این هواپیما (aircraft) بدون هیچ گونه پشتیبانی همراه هوایی و یا زمینی، از فاصله ای بسیار دور کنترل می شود.
این هواپیمای کنترل از راه دور Ikhana شرکت ناسا در حال آماده سازی برای اولین مأموریت خود در سیستم هوایی بین المللی می باشد و بدون هیچ گونه هواپیمای کنترل امنیتی پرواز می کند.
این درون تک نفره مانند درون های معمولی نمی باشد.
به نظر می رسد که هواپیما Ikhana ناسا یک پهباد یا درون(drone) بدون سرنشین کامل است.
اما چیزی مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که سایز این پهپهاد تک نفره بدون سر نشین به اندازه یک هواپیمای معمولی است.
بنابراین می توان گفت که بسیار پیشرفته تر و قدرتمندتر از دیگر پهپهاد های بدون سر نشین می باشد.
هواپیمای بدون سرنشین Ikhana هفته گذشته مراحل ابتدایی پرواز بدون سر نشین را پشت سر گذاشت و پرواز این درون بدون سر نشین در فضای هوایی عمومی بدون هواپیمای امنیتی همراه، برای اولین بار ثبت شد.
همینطور شرکت ناسا برای انجام پرواز آزمایشی خود مجوز ویژه ای از سوی اداره هوائی فدرال دریافت کرد.
ناسا می گوید: این پرواز تاریخی ایالات متحده را یک گام به سمت طبیعی سازی عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در فضای هوایی که توسط خلبانان های از راه دور، تجاری و خصوصی کنترل می شوند، نزدیک تر می کند.

این هواپیما بدون سر نشین از راه دور توسط یک خلبان در زمین اداره می شوند،
و همینطور مجهز به سیستم های پیشرفته ای است که به حرکت آن کمک می کند،
و همچنین با استفاده از سنسورهای پیشرفته خود از برخورد های هوایی یا تماس ها و ضربه های نزدیک جلوگیری می کند.
فن آوری های قابلیت شناسایی و اجتناب کننده از برخورد در این درون تعبیه شده است که شامل یک سیستم رادار هوا برد و سیستم موقعیت یابی ماهواره ای (GPS) نیز است که موقعیت مکانی آخنا (Ikhana) را به سایر هواپیماها اطلاع می دهد.
درون Ikhana از پایگاه نیروی هوایی ادواردز در کالیفرنیا خارج شد و در ارتفاع 20000 فوتی (6100 متر) در فضای هوایی عمومی که با پروازهای تجاری مشترک است، به پرواز در آمد.
البته بعدا، کمی پائین آمد تا در ارتفاع کمتری نسبت به پروازهای هوایی عمومی پرواز کند.
ناسا آینده ای بسیار روشنی را برای هواپیمای بدون سرنشین می بیند که می توان به مقابله در برابر آتش سوزی های جنگل و ارائه خدمات اورژانسی و خدمات نجات اشاره کند.
آژانس فضایی همچنین انتظار دارد که این فناوری بتواند کوچک تر شود و به راحتی در فضای هواپیماهای عمومی برای حمل و نقل کالا نیز مورد استفاده قرار گیرد.
پهپهاد Ikhana بخشی از پروژه یکپارچه سازی هواپیماهای بدون سرنشین ناسا در سیستم هوا و فضای ملی (UAS-NAS) است.
در حالی که بر روی یکپارچه سازی و ایمن سازی کنترل از راه دور این هواپیماها در همان فضای هوایی که بقیه هواپیماهای انسانی نیز می باشند، کار یم کند و آزمایش می شود.
مهندسین مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا، این هواپیمای بدون سرنشین از راه دور و از یک اتاق کنترل ماموریتی تحت نظارت خود دارند.

ویدیوها و مطالب مشابه