چشمان شما ممکن است در اشاره به این “پلت فرم” خودرو خاص برق بزند و شما کمی متعجب شوید، اما باید گفت خودروسازان در تلاش هستند تا با نوعی از طراحی خاص، خودروی موردنظر شما را پشتیبانی و طراحی کنند.
پس توجه کنید.
این “Platform” به آنچه که ما معمولا و به نحوی اشتباه، آن را شاسی خودرو می نامیم، اشاره دارد، که شامل: سینی و یا بخش زیر شکم خودرو، سیستم تعلیق یا همان فنربندی، نقاط نصب موتور، سیستم انتقال، درب، مخزن گاز و بسیاری دیگر می باشد.
این گران ترین و پیچیده ترین بخشی است که یک سازنده خودرو استفاده می کند، آنها سعی می کنند تا همانطور که می توانند این سیستم های چندگانه را به همان اندازه که ممکن است کاهش دهند و بر پایه این Platform برای خودروهای آینده خود اقدام کنند.
به عنوان مثال، تویوتا کمری، Avalon، RAV4 و Lexus ES در حال حاضر این پلت فرم را در نظر دارند، حتی در صورتی که خودروهای بسیار متفاوتی هستند.
این قطعه نمایش داده شده در بالا از معماری نسل جدید تویوتا که یک پلت فرم مدرن است، بهره می برد. همچنین بسیاری از بدنه های خودرو ها را می توان در این پلت فرم با تغییرات نسبتا محدودی طراحی کرد.
اما از جانبی نیز وسایل الکتریکی مانند Tesla، Rivian، Byton و Faraday، و همچنین کسانی که از stalwarts مانند GM استفاده می کنند، از نوع جدیدی از پلت فرم به نام “اسکیت بورد” بهره می برند، که به طور کلی توسط این ویژگی های زیر تعریف شده است:
1- باتری تخت و کوچک در زیر شکم ساختاری ماشین قرار گرفته است. این باتری می تواند به راحتی برای مدل های مختلف کشیده و بزرگ شود و یا حتی کوتاه گردد، در حالی که چند راه نفوذی را در کف وسیله نقلیه ایجاد می کند.
2- موتورهای مشترک و کامپکت در انتها یا گوشه های اسکیت بورد نسبت می شوند که به جای یک موتور سنگین می باشند، و وظیفه انتقال و هدایت اکثر سسیستم های احتراقی موتورهای ماشین را در اختیار دارند.
3- همچنین نقاط اضافی نصب سخت افزاری مانند: بخش شتاب دهنده در رانندگی، سیستم کنترل ترمز، کنترل رانندگی و حتی سیستم کنترل فرمان، را برای همه این نمونه خودروها حذف می کند.
واضح است که مفهوم Autonomy جنرال موتورز 2002، که تا حدودی استایل، و یک نمونه طبیعی متفاوت تر، از پلت فرم یک اسکیت بورد صاف است، امروزه می تواند در صنعت اتوموبیل ها و خودرو سازی گسترش یابد.
مقایسه آن با پلت فرم متعارف تویوتا در بالا، اینکه چقدر قطعات کمتری نسبت به بقیه ماشین ها، بر آن سوار می شود را نشان می دهد.
با استفاده از آن هر گونه از بدنه ها می توانند به راحتی طراحی شوند تا بر روی این اسکیت بورد پیاده سازی شوند، و بسیاری از قطعه های اضافی می توانند حذف شوند.
این باعث می شود کارآیی کارخانه های خودروسازی با کاهش پیچیدگی خطوط مونتاژ همرا شود، و در عین حال نگرش مصرف کنندگان را نیز تغییر دهد.
پلت فرم اسکیت بورد ممکن است به نظر یک نوآوری از صنعت خودرو باشد که به سوی دره سیلیکون می رود، اما در واقع، به طور کلی برای ماشین مفهومی GM Autonomy 2002 اعتبار داده شده است.
این خودرو یک اسکیت بورد را به عنوان راهی برای استفاده از فن آوری انتقال سوخت سلول هیدروژن ارائه می دهد.
بخش هیدروژن آن هنوز در حال پیشرفت است، اما، نزدیک به 18 سال بعد، این اسکیت بورد یک ایده ثابت شده و تمام و کمال است.
برای مطالعه بیشتر: اتوموبیل اسپورت و تمام الکتریکی Taycan پورشه، رقیبی سر سخت در میان خودرو های الکتریکی و یا تسلا ویژگی های بیشتری از قابلیت Autopilot اتوموبیل های خودران خود را آزمایش می کند و یا همه اتوموبیل های رونمائی شده در نمایشگاه خودرو Auto Show 2018 لس آنجلس را مشاهده کنید.