فیسبوک شرایط مناسب را برای دسترسی محققان و روزنامه نگاران فراهم می کند

محققان می گویند شرکت فیس بوک نیاز دارد تا قوانین خاصی را به عنوان (safe harbor) برای روزنامه نگاران علاقه مند عمومی ایجاد کند. این موسسه قرار شده است تا اوایل ماه آینده پاسخ خود را به طور قطعی ارائه دهد. محققان می خواهند فیس بوک قواعد خود را تغییر دهد، و راه های روزنامه نگاران و دانشگاهیان را برای انجام تحقیقات و مطالعات در شبکه های اجتماعی آسان تر کند.

فیسبوک شرایط دسترسی محققان روزنامه نگاران فراهم

مؤسسه ابتکار اصلاح Knight، یک سازمان غیر انتفاعی در دانشگاه کلمبیا روز دوشنبه نامه ای را به مدیرعامل فیسبکو، مارک زاکربرگ، فرستاد و خواست تا شرایط سرویس فیس بوک را تغییر دهد و “شرایطی امن” را برای تحقیقات رسانه های اجتماعی و روزنامه نگاری عمومی ایجاد کند.

Jameel Jaffer، مدیر اجرایی موسسه نایت، در یک انتشار ایمیل، می گوید: “ما باید بهتر درک کنیم که چگونه تصمیم گیری های انسانی و الگوریتمی فیس بوک بر گفتمان عمومی تاثیر می گذارد و دموکراسی ما را شکل می دهد”.”فیس بوک باید محدودیت هایی را که مانع از دسترسی روزنامه نگاران دیجیتال و محققان برای تحصیل نیروها در محل کار بر روی آن می شود را برطرف کند”.

این نامه خواستار دو روش عمده برای استفاده گزارش رسانه های اجتماعی می بود: اطلاعات عمومی و ایجاد حساب ها برای تحقیق موقت. 

همچنین روزنامه نگاران و محققانی که از این روش ها در فیس بوک استفاده می کنند، ممکن است برای استفاده از پروفایل های جعلی متوقف و یا خاموش شوند.

در بیانیه ای، فیس بوک گفت که در حال حاضر برای روزنامه نگاران راه هایی را برای استفاده از پلت فرم خود برای تحقیق ارائه می دهد.

Campbell Brown، رئیس شرکت ارتباطات جهانی در فیس بوک، در یک بیانیه ایمیل، گفت: “روزنامه نگاران و محققان نقش مهمی را در کمک به مردم براری درک بهتر شرکت ها و محصولاتشان ایفا می کنند و با مسئولیت پذیری، ما را در زمانی که همه چیز را اشتباه می گیریم، آگاه می کنند. همانطور که قبل تر ما اطلاعات محدودی در مورد نحوه استفاده برنامه های شخص ثالث از اطلاعات افراد داشتیم، این بر عهده آن ها بود تا ما را از این موضوعات آگاه کنند”.

همچینن افزود: “ما ابزارهایی را برای روزنامه نگاران ارائه می دهیم که از حریم خصوصی افراد محافظت می کند، از جمله CrowdTangle، که به سنجش عملکرد محتوای رسانه های اجتماعی کمک زیادی می کند و یا یک API جدید که ما برای تحویل و تحلیل تبلیغات سیاسی در فیس بوک به طور خاص از آن استفاده می کنیم”.

فیس بوک پس از چندین حادثه که شامل لو رفتن اطلاعات حریم شخصی کاربران بود، امنیت را تضمین کرده است.

این لو رفتن اطلاعات شامل رسوایی کمبریج آنالیتیکا و تصدیق بعدی این شبکه اجتماعی بود که داوطلبانه داده ها را با برنامه های ثالث به اشتراک گذاشته بود.

از آن به بعد، شبکه اجتماعی سیاستهای حفظ حریم خصوصی خود را تجدید کرده و اقداماتی را برای محدود کردن شیوه های استفاده از داده های تبلیغاتی در اطراف برنامه خود را  انجام داده است، مانند: فیسبوک به دنبال مشخص کردن اکانت های مشکوک در چت و یا فیسبوک می گوید عملیات حذف اخبار کذب را آغاز کرده است.

فیس بوک همچنین در ماه می اعلام کرد که طی سه ماه اول سال 2018، 583 میلیون حساب از پلتفرم خود را به عنوان بخشی از تلاش برای متوقف ساختن کمپین های نفوذ ترول و تهمت یا ناسزا، از انتشارشان در سایت جلوگیری کرده و یا آن ها را حذف کرده است.

موسسه Knight می گوید معافیت هایی را که برای روزنامه نگاران به دنبال آن هستند، منافع عمومی را افزایش می دهد.

یک شرایط و محیط امن که پیش بینی می شود برای روزنامه نگاران و محققان و برای انجام تحقیقات در مورد منافع عمومی در حین محافظت از حریم خصوصی کاربران فیس بوک و یکپارچگی پلت فرم فیس بوک ایجاد و برقرار شود.

ویدیوها و مطالب مشابه