چشم اندازهای آینده سیستم عامل های بازی اخیرا رونمائی شده اند و در اعلامیه های رویداد بازی سالانه 2019 E3 حتی چشمگیرتر نیز می شوند.
آخرین اخبار از کمپانی بزرگ گوگل است که اخیرا جزئیات بیشتری را در مورد خدمات پیش بینی شده پلتفرم Stadia خود در رویداد مطبوعاتی خود قبل از E3، قیمت گذاری، در دسترس بودن، الزامات سرعت و بازی های ارائه شده را معرفی کرده است.
نسخه اصلی گوگل Stadia در ماه نوامبر 2019 به ازای قیمت 129 دلار راه اندازی خواهد شد و تنها نسخه پلتفرم بازی بر اساس سرورهای ابری در سال 2019 خواهد بود.
اما در مورد ویژگی های منحصر به فردی که می تواند آن را برجسته و برتر نیز کند، اطلاعات بیشتری وجود دارد، مثلا این توانایی را دارد تا در تلفن های همراه مختلف مانند (سری موبایل های Pixel 3 و موبایل ها با نمایشگر Natch تلویزیون و برخی از کنسول ها) بازی ها را به خوبی اجرا کند، که این در تجسم اولیه است، در حالی این پلتفرم بیشتر نیز گسترش می یابد.
در اعلامیه رسمی این شرکت در 2019 GDC، گستردگی توانایی های برنامه Stadia و چشم انداز گوگل برای آن را دیده ایم، و به نظر می رسد که آن را در هر جنبه ای از بازی پیاده سازی کرده باشد و نوآوری هایی مهم مانند خرید بازی از طریق مشاهده فیلم ها، مشاهده نمایشی و تریلر بازی ها و صحنه های قابل پخش در YouTube را نیز به پلتفرم خود اضافه کرده است.
این برنامه شاید اکنون و در ابتدای کار به نظر می رسد کمی کوچک باشد، اما هنوز به صورت رسمی معرفی نشده و مطمئنن گسترش نیز خواهد یافت.
اما جزئیات بسیار بیشتری در زمینه بازی ها از طریق سرور های ابری موجود است:
در مورد کنسول های ایکس باکس و پلی استیشن که در سال 2020 از مایکروسافت و سونی عرضه خواهند شد، اشتراک های بازی موبایل، مانند اشتراک شبکه فیلم Netflix، به سیستم عامل ها می آیند و یا پلتفرم هایی مانند Apple Arcade شرکت اپل و Hatch برای سامسونگ (Hatch با Sprint و NTT DOCOMO شریک است)، و یا حتی راه حل های پشتیبانی از بازی کامپیوتر بر روی تلفن همراه مانند Steam Link Anywhere و بازی های که شاید خودتان بتوانید در سرور های ابری میزبانی کنید، از طریق دستگاه های GeForce Now یا Blade Shadow که تلوزیون شما را به سرور های بازی ابری متصل می کنند، اطلاعات بیشتری وجود دارد.
همچنین سیستم عامل های متمرکز شده و مهم تر مانند Google Stadia و پروژه xCloud مایکروسافت وجود دارند که همراه با آن ها بسیاری از مجموعه های ویژگی خاصی نیز از راه می رسند. (ما انتظار داریم که بیشتر درباره xCloud در کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت E3 Xbox در تاریخ 9 ژوئن بشنویم)
اما بازی بر اساس سرور های ابری یا cloud gaming چیست؟
اما منظور ما از سرور های ابری چیست؟
وقتی که ما در مورد بازی بر اساس سرورهای ابری یا پخش آنلاین جریان بازی صحبت می کنیم به چه چیزهایی اشاره داریم؟
در بازی بر روی سرور های ابری که به آن ها (cloud gaming) نیز می گویند، پردازش بازی روی یک سرور از راه دور رخ می دهد که فریم های رندر شده را به دستگاه محلی شما و کاربران منتقل می کند، که دستورات پس زمینه را نیز بر اساس فعالیت شما در بازی به سرور ارسال می کند.
و در نهایت ممکن است که شما برای دسترسی به این ویژگی یک اشتراک برای تمامی بازی ها و یا مولفه های دیگر برای جریان اشتراک گذاری را دریافت کنید، که ممکن است شباهت های اجتناب ناپذیری به Netflix یا کمی دقیق تر، Apple Arcade داشته باشند.
مقایسه دقیق تر می تواند سرویس Xbox Game Pass Ultimate باشد.
این به دلیل ویژگی های اساسی بازی در این پلتفرم هاست، قابلیت ذخیره سازی در سرور های ابری در طی ارتباط با بازی و در هنگام پخش بازی، آن هم به چند نام، این سرویس را اساسا یکی از جریان های پخش بازی سنتی می کند.
این پلتفرم ها همچنین نیاز به اعتماد و ماندگاری شما دارند؛ مثلا هنگامی که فیلم مورد علاقه شما از Netflix (یا دیگر سرویس جریان فیلم) پخش می شود، شما می توانید بر اساس قوانین کپی رایت و زد ترویج از آن استفاده کنید، زیرا استراتژی های کسب درآمد مبتنی بر حق تقاضا برای آن در نظر گرفته شده است.
مردم به بازی کردن بازی با استفاده از این سرویس ها که به نام “پخش جریان بازی یا game streaming” شناخته می شود، پی برده اند، اما برای برخی مانند من نیز این اصطلاح به مراتب کمی مبهم است و توصیف آن سخت تر و حتی ممکن است تا با پلتفرمی مانند پخش بازی Twitch نیز اشتباه گرفته شود؛ به همین دلیل من ترجیح می دهم تا از اصطلاح “cloud gaming” استفاده کنم.
این اصطلاح همچنین به تمایز آن از پخش جریان درون خانگی های دیگر نیز کمک می کند، که توسط دستگاه های original Steam Link، Omen Game Stream، AMD Link mobile و بسیاری دیگر، شما می توانید بازی ها را توسط یک سیستم داخلی درون خانه برای بازی در دستگاه های با قدرت کمتر اجرا کنید اما این دستگاه ها هنوز هم در یک شبکه به یکدیگر متصل هستند.
این اصطلاح همچینن نسبت به بازی های چند نفره آنلاین مانند Fortnite و یا PUBG نیز متفاوت است که کاملا در سرورهای ابری اجرا می شوند اما هنوز هم بیشترین پردازش را بر روی دستگاه شما انجام می دهند.
در صورت علاقه ببینید که بازی جدید FIFA 20 با سبک فوتبال خیابانی جدید در ۲۷ سپتامبر از راه می رسد! یا کمپانی EA لیست مجموعه بازی های برتر همایش E3 2019 خود را اعلام می کند! و یا ویندوز ۱۰ جدید همراه با ویژگی های جدید مخصوص بازی، پخش آهنگ و سفارشی سازی تم.
در اینجا سرویس بازی های فعلی و چیزی که گفته می شود که آنها در آینده ارائه می دهند آمده است:
1- Google Stadia
جاه طلبی های شرکت گوگل در هر جنبه ای از بازی، توسعه بازی و جریان های بازی (از طریق یوتیوب) در هر دستگاه گسترش می یابد.
اما برنامه های راه اندازی آن، همانطور که در آخرین اعلامیه E3 خود نشان داده شده، بسیار جاه طلبانه هستند و این شکاف ممکن است تعیین کند که آیا آن را تبدیل به یک پلتفرم رایج جهانی مانند جیمیل می کند و و یا یک پلتفرم بی سر و صدا مانند گوگل پلاس.
این برنامه ها شامل یک سیستم دو مرحله ای است که در نهایت در سال 2020 عرضه می شود، دسترسی همیشگی و رایگان برای هر بازی که از Google خریداری می کنید و فقط هزینه 9.99 دلار ماهانه برای نسخه Stadia Pro که دسترسی به کل بازی ها را فراهم می کند، و یک نسخه 129 دلاری محدود نیز در ماه نوامبر 2019 عرضه خواهد شد که به صورت آزمایشی در دسترس است.
همچینن بالاترین کیفیت بازی در این پلتفرم بازی جدید گوگل نیز رزولوشن 4K و 60 فریم در ثاینه HDR است که بسیار عالی و شگفت آور است.
این در ابتدا در 14 کشور با تعداد زیادی از عناوین غیر انحصاری در دسترس و موجود خواهد بود.
همانطور که انتظار می رود، این سرویس به حساب Google شما گره خورده و متصل شده است و هیچ قابلیت به اشتراک گذاری وجود ندارد، تا زمانی که به اشتراک گذاری خانوادگی در برخی از به روز رسانی های آینده از راه برسد.
اما هنوز بسیاری از سوالات بدون جواب وجود دارد.
گوگل مقررات پهنای باند را رعایت کرده، اما اینها برای شناسایی اینکه آیا اتصال اینترنت شما به خوبی در هر سطح کیفیتی خاص انجام می شود، کافی نیست.
سپس ناشناخته های بسیار بیشتری نیز وجود دارد.
مثلا چگونه بازی ها را خریداری می کنید و هزینه آن ها چقدر است؟
آیا می توانید بازی هایی را که در حال حاضر در اختیار خود دارید را بر روی سرور های ابری بازی کنید اگر یک معادل برای برنامه استادیا وجود داشته باشد چطور، یا مجبور می شوید آنها را مجددا خریداری کنید؟
اگر شما یک بازی در Stadia خریداری می کنید، نسخه ای را که دریافت می کنید می تواند به صورت داخلی نیز اجرا شود؟
احتمالا بازیها باید به طور خاص برای پلتفرم کدگذاری شوند.
گوگل حداقل بازی هایی که در حال استفاده از موتور محبوب بازی سازی Unity هستند را در نظر دارد، چرا که برای انتقال کمترین مشکلات را دارند؛ Epic نیز ابزار مورد نیاز برای موتور Unreal خود را در نظر گرفته است.
گوگل بین این دو موتور بازی سازی، یک تن از بازی ها را پوشش می دهد.
از سوی دیگر، گوگل مزایای متفاوتی نسبت به هر رقیب دارد، شاید به جز مایکروسافت.
این دارای یک شبکه بزرگ از مراکز داده و فیبرهای نوری است که آنها را به یکدیگر متصل می کند.
لایه های نرم افزاری و تخصص برنامه نویسی مورد نیاز برای اجرا؛ زیرساخت جریان ویدئو جریان بر اساس یوتیوب برای تبلیغ آن؛ یک سیستم (کروم) با یک پایگاه نصب شده آماده؛ جیب های عمیق برای سرمایه گذاری و ایجاد بازی های خود بر روی یک شبکه، همه از ویژگی ها وبرتری های گوگل هستند.
و صنعت او نیز در سراسر تلفن های همراه و دسکتاپ نیز موجود است تا یک توده مهم از ناشران را برای توسعه بازی هایشان متقاعد کند.
مشارکت آن با AMD برای پردازنده های گرافیکی که از سرویس ابری استفاده می کنند، یک بحث جدید است.
در طول ارائه GDC، گوگل بر شتاب فیزیکی قدرتمند پلت فرم AMD تاکید کرد.
این یک تفاوت شدید با نمونه GPU های RTX با ردیابی اشعه انویدیا دارد، که می تواند موثر تر نیز باشد.
ببینید که در رویداد اخیر I/O 2019 گوگل چه گذشته است و چه محصولاتی معرفی شده اند؟
2- Blade Shadow
Blade Shadow Ghost یک جعبه هوشمند است که تلویزیون یا مانیتور شما را به Shadow VM متصل می کند.
پیشرفته ترین ویژگی بازی از طریق سرور های ابری، و منظور من به معنی تعادل خوبی از ویژگی ها و عملکرد در بازی هاست، از کوچکترین شرکت می آید.
Blade از ماشینهای مجازی مبتنی بر سرور cloud به نام Shadows استفاده می کند.
هنگامی که شما وارد سیستم می شوید، اغلب اوقات شما واقعا نمیتوانید بگویید که از یک دسک تاپ داخلی استفاده نمی کنید.
این بدان معناست که می تواند هر بازی ویندوز را از هر کسی با هر شرکت عرضه کننده ای اجرا کند، این محدود به شرکای خاص نیست.
و Blade از تقریبا تمام رقبای خود پیشتر و جلو تر است، زمانی که بحث پشتیبانی از دستگاه به میان می آید.
این یک جعبه کوچک 140 دلاری (Shadow Ghost) با بلوتوث و پورت های USB برای صفحه کلید، دمو و کنترل کننده ها است و یک تلویزیون یا مانیتور را به Shadows خود متصل می کند؛ همچنین دارای برنامه های Android، MacOS و لینوکس است، در حالی که نسخه iOS در حال بتا در دسترس است.
این به تازگی گوگل Hive را خریداری کرده است، یک چت اجتماعی و رابط همکاری را ارائه می دهد که شما می توانید صفحه نمایش های دیگر بازیگران و همچنین خودتان را مشاهده و کنترل کنید.
بر خلاف تمام سیستم عامل های دیگر، Shadow می تواند در 4K و 60fps اجرا شود.
اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بازی شما سریعا اجرا شود.
این سیستم شاید تقریبا به اندازه کافی قدرتمند نباشد تا بازی های زیادی را در 4K انجام دهد.
و با 35 دلار هزینه ماهانه نیز کمی گران است اگر همه شما می خواهید چند بازی را تجربه کنید.
3- سرویس های Nvidia Shield و GeForce Now
GeForce Now NVIDIA در حال حاضر احتمالا یکی از ایده آل ترین و مبهم ترین سرویس های بازی ابری است، بخشی از آن به این دلیل که برای مدت کوتاهی در قالب های مختلف قرار گرفته و بخشی از آن به این دلیل که تا حدودی محدود است.
Shield، جعبه انویدیا برای مدیریت ارتباط با لوازم جانبی، می تواند به یک تلویزیون یا مانیتور برای یک تجربه بازی مانند کنسول متصل شود.
Shield به شما اجازه می دهد بازی های اندروید را در صفحه نمایش بزرگ یا بازی های ابری با بازی های GeForce Now (GFN) Nvidia را در اختیار داشته باشید.
GFN به شما اجازه می دهد تا بازی ها را از سرورهای ابری پخش کنید.
توسعه قابل توجهی برای GFN توانایی بازی در Mac یا PC است.
سرویس گیرنده انویدیا برای انجام این کار بیش از یک سال در نسخه بتا رایگان بوده و به خوبی کار می کند، به شرطی که شبکه شما به شرایط آن برسد: بیشتر از پهنای باند 25Mbps، کمتر از 2 درصد از دست دادن فریم و کمتر از 80 مگابایت تاخیر.
در نهایت Nividia جدیدترین سرورهای blade مبتنی بر RTX خود را در GDC 2019 معرفی کرد که قصد دارد از گرافیک ارتقاء یافته GeForce Now استفاده کند.
اما پشتیبانی کامل بازی ها در کتابخانه Steam شما، در Battle.net یا Uplay محدود می شود، و نه همه بازی ها در آن سیستم عامل ها.
اگرچه نسخه بتا عمومی در دسترس است اما هنوز فقط در مرحله معرفی است.
و ما هیچ اشاره ای به پشتیبانی از iOS یا Android را دریافت نکرده ایم.
انویدیا تا به حال به این نکته اشاره نکرده است که آن را به انتشار عمومی تبدیل خواهد کرد یا قیمتی را برای آن مشخص می کند.
4- PlayStation Now سونی و پخش از راه دور پلی استیشن 4
اگر یک تایمر قدیمی در بازی بر اساس سرورهای ابری وجود داشته باشد، احتمالا PSN پنج ساله است.
این سرویس، که اساسا اشتراک همه بازی ها برای شما را به همراه دارد (با پرداخت 20 دلار در هر ماه به 100 دلار در سال) برای صاحبان PlayStation، به شما اجازه می دهد که در سه سال گذشته بازی های PS را به یک رایانه شخصی PC تبدیل کنید.
در حالی که با یک کتابخانه بزرگ از بازی ها مختلف و عالی همراه است، این بازی ها چرخانده می شوند، بنابراین تضمین نیست که بتوانید بازی هایی را که به دنبال آن هستید، بازی کنید.
همچنین، ویندوز تنها پلتفرمی است که از این بازی های ابری پشتیبانی می کند، تنها برای کار با کنترل DualShock طراحی شده است و (به طور عجیبی) از صفحه کلید و ماوس پشتیبانی نمی کند.
با PS4، سونی یک ویژگی به نام “بازی از راه دور” را ارائه می دهد، که اجازه می دهد بازی های پخش شده در PS4 خود را به کامپیوتر، مک، اندروید و IOS بیاورید که تا مارس 2019 معرفی می شود.
مانند Stream Link Anywhere، Remote Play از کنسول به عنوان یک میزبان استفاده می کند، شما می توانید از طریق دستگاه های دیگر به بازی بپردازید، بدون نیاز به اینکه در همان شبکه باشید.
سونی به برخی از ویژگی های داخلی خود برای کنسول آینده اش اشاره می کند و قصد دارد پلی استیشن را برای بازی “نسل کلاسیک” خود مجاز کند. (بدون اشاره به بازی متقابل پلتفرم)
و این امکان وجود دارد که با نسخه بعدی برنامه این شرکت توانایی پخش بازی های خود را، در دستگاه های دیگر، به طور مستقیم از طریق زیرساخت های PSN دریافت کنید.
بنابراین شما یک کنسول نیاز ندارید، اما شما می توانید دسترسی به انحصارات جدید داغ را داشته باشید.
در صورت علاقه مجوعه بازی ها و سرویس های معرفی شده سونی در رویداد E3 2019 برای کنسول پلی استیشن ۴ و یا کنسول بازی جدید PS5 با قیمت ۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ عرضه می شود را ببینید.
5- Steam Link Anywhere
Steam Link به عنوان یک جعبه (مانند Shield) عرضه شد که به وسیله سرویس تلویزیونی Steam به یک تلویزیون یا مانیتور متصل میشود.
بنابراین هنوز یک سیستم قدرتمند در حال اجرای بازی نمی باشد، اما شما مجبور نیستید در مقابل آن باشید.
شرکت Steam در نظر دارد تا شما را به دستگاه Android نیز متصل کند، که هنوز در نسخه بتا است.
در ابتدا برنامه iOS بود، اما پس از چند مشکل با App Store اپل آن را ناپدید کرد و ما از آن زمان چیزی نشنیده ایم.
Steam درست قبل از GDC 2019 اعلام کرد که به روز رسانی Steam Link Anywhere به زودی از راه می رسد.
Steam Link در هرجا بسیار موثر و پیشرفته است.
به علاوه، این رایگان است.
اما شما نیاز به یک سیستم بسیار قوی دارید که به عنوان میزبان، با اتصال سریع، قوی و ترجیحا سیمی شبکه، خدمت می کند.
6- پروژه xCloud مایکروسافت
یک ایکس باکس زنده بر روی گوشی همراه شما چگونه است؟
ما همچنین می دانیم که مایکروسافت بر روی پلت فرم ابری بازی مبتنی بر Xbox خود، که در حال حاضر به نام “Project xCloud” شناخته می شود، کار می کند.
هدف xCloud این است که بازی های ایکس باکس، از جمله بازی های انحصاری های خاص خود را بر روی دستگاه های بیشتری اجرا کند.
این شرکت اخیرا نسخه آزمایشی Forza Horizon 4 را بر روی تلفن نشان داده است و گفته است که این آزمایش در سال 2019 به آزمایش گسترده تر خواهد انجامید.
در صورت علاقه بیینید که شرکت مایکروسافت پروژه xCloud خود را برای بازی های موبایل نمایش می دهد و یا رویداد E3 2019: بازی ها و کنسول های ارزان قیمت ایکس باکس مایکروسافت!
همچنین مشاهده کنید که ایکس باکس تمام دیجیتال و بدون دیسک مایکروسافت به زودی به فروش می رسد!