دو روز بعد از افشای درآمد سه ماهه اول شرکت تسلا، این شرکت یک رویداد را برای توضیح تکنولوژی خودمختار و خودران خود برای سرمایه گذاران خود برگزار کرده است.
احتمالا این مذاکرات بیشتر در مورد سهامدار و سهام این شرکت بوده، اما این فرصتی بود تا ببینیم که شرکت تسلا اتوموبیل خودران جدید خود را چگونه آماده می کند و آن را چگونه تحویل می دهد و اینکه حتی گفته شده است که تاکسی های خودران تسلا نیز در سال آینده در دسترس خواهند بود.
برای شروع کردن همه چیز، این شرکت در ابتدا تصویر این کامپیوتر شخصی خود را که برای ماشین های خودران ساخته شده است را به اشتراک گذاشت.
این تراشه شبکه عصبی از گذشته در حال ساخته شدن بوده است؛ این پروژه در سال 2016 آغاز شده است و تا کنون نیاز به اطلاعات و دیتا بسیار زیادی داشته تا بتواند به خوبی از یک دیتا فوق عظیم برای رانندگی خودکار بهره ببرد.
هر کامپیوتر (که در پشت جعبه داشبورد ذخیره می شود) دارای افزونگی جدیدی برای خود نیز است، به طوری که اگر یک تراشه شکست بخورد و با مشکل مواجه شود، تراشه دوم می تواند جایگزین آن باشد تا خودرو کنترل خود را تحت هیچ شرایطی از دست ندهد.
همچینن جالب اینجاست که این اولین باری است که شرکت تسلا تراشه سیلیکونی خود را ساخته است.
مدیر عامل شرکت، ایلان ماسک در این باره می گوید که Tesla هرگز یک تراشه را طراحی نکرده، اما اکنون بهترین چیپست را در جهان طراحی کرده است.
Musk تأیید کرد که آنچه قبلا گفته است مربوط به سخت افزار موجود در خودرو های تسلا می باشد و این قطعه برای راه اندازی یک خودرو خودمختار طراحی شده است.
او افزود: “همه ماشینهای Tesla در حال حاضر همه چیزهای لازم برای ویژگی های خود رانندگی و خودمختار را از امروز در دسترس دارند. همه کاری که شما باید انجام دهید این است که در کنار یک چیپست قدرتمند، نرم افزار داخلی ماشین خود را ارتقاء دهید.”
این سخت افزار شامل وابستگی شرکت به دوربین و رادارهای خاص می شود.
هنگامی که موضوع LiDAR (تشخیص لزری و تشخیص نوری) در کنفرانس به میان آمد، ماسک گفت: “LiDAR یک ویژگی نامفید و ناکارآمد است. هر کس که مبتنی بر LiDAR کار کرده است، با مشکل روبرو شده است.”
او بعدا افزود که “این یک حیله احمقانه است، گران و قدیمی است و غیر ضروری است.”
اکثر خودروسازان دیگر نیز همچنان در حال استفاده از LiDAR (تشخیص اشیا توسط نور لیزر) هستند و یا در حال برنامه ریزی برای استفاده از آن در برخی از ویژگی های کمک رانندگی خودکار می باشند.
اما اکنون هزینه تکنولوژی بسیار کاهش یافته است در حالیکه توانایی دیدن و مشاهده بصری بیشتر در جاده ها از طریق دوربین ها و سنسورهای خاص بسیار افزایش یافته است.
در کل باید بگوئیم همراه با چند رادار و دوربین، LiDAR، یک ابزار اضافی برای وسایل نقلیه برای دیدن جهان اطراف آن ها است.
همانطور که تسلا در زمان رویداد خود، اشاره کرد که شرکت کنندگان با استفاده از چشم خود (و نه لیزر) به این رویداد وارد شده اند.
این استدلال علیه LiDAR شاید کمی عجیب و غریب باشد، از آنجایی که مردم نمیتوانند 360 درجه را ببینند، اما یک ماشین تسلا می تواند این دنیا را به خاطر هشت دوربین خود به صورت کامل ببیند و اما یک انسان دارای هشت چشم نیست.
اما در کل مطئنن بهره وری از دوربین و رادار های خاص و ترکیب آن ها با هوش مصنوعی جدیدأ بسیار بهتر از استفاده از لیزر برای تشخیص اشیاء می باشد.
در صورت علاقه ببینید که برنامه منبع باز Baidu با ویژگی های پیشرفته برای ماشین های خودران در دسترس است و یا کمپانی بایدو از Unity برای تست های اتوموبیل های خودران استفاده می کند.
در مورد روش های دیدن و ارتباط آن با دنیای خودرو چطور؟
این شرکت خاطر نشان کرد که برای چیزهایی مانند “cut-ins” (زمانی که یک خودرو در مقابل یک خودرو دیگر قرار می گیرد)، این شرکت شبکه های عصبی خود را با استفاده از تعاملات واقعی در دنیای واف=قعی، با وسایل نقلیه آموزش داده و یا به اصطلاح کلی تریم کرده است.
به این گونه که چندین تصویر و شاید هزاران و هزار تصویر از تست و آزمایش های مختلف را در این موقعیت خاص cut-ins به دست آورده و آن را به عنوان یک دیتا در این چیپست قرار داده است تا در هنگام روبرو شدن یک خودرو با این موقعیت در زمان واقعی، ماشین بتواند از دیتا خود استفاده کند و این موضوع را به خوبی حل کند.
در کل سیستم آن ها را آموزش می دهند تا حرکات اتومبیل ها را درک کنند و هنگامی که در حال تغییر مسیر هستند با استفاده از آن حرکات تعریف شده از قبل، به مسیر خود ادامه دهند.
برای تست سیستم، Tesla از چیزی به نام “حالت سایه” استفاده می کند.
این وسیله نقلیه بررسی می کند که مثلا یک حرکت مثل تغییر خطوط یک ماشین چگونه است و به یاد می آورد که چه کاری را باید برای تغییر خطوط انجام دهد.
داده ها نیز دوباره به Tesla فرستاده می شوند تا جنبه های مثبت و کاذب مشاهده شود، یا تصمیمی نادرست مشخص گردد و در صورت لزوم سیستم آموزش مجددأ راه اندازی شود.
هنگامی که سیستم کار می کند و همچنین که این شرکت نیز آن گونه می خواهد، آن به طور کاملا مستقل و خودمختار خواه بود.
اما ویژگی هایی مانند cut-ins، به عنوان یک به روز رسانی سه ماه پیش به ماشین های خودران تسلا مانند مدل 3 اضافه شده اند.
در مورد استقلال کامل، Musk اشاره کرد: “مشکل نرم افزار نباید به حداقل نیز برسد.”
او ادامه داد، “یک مشکل نرم افزاری می تواند بسیار دشوار باشد.”
با این حال، او قول داد که Tesla تا پایان سال جاری قادر به تولید ماشین های خودران می باشد و تا سال 2020 برنامه های بزرگ حمل و نقل خودکار و خودران خود را در دست خواهد گرفت.
همچنین گفته می شود که تا دو سال آینده این شرکت خودرویی بدون چرخ و یا حتی بدون هیچ گونه پدالی را خواهد ساخت.
Musk در کل امیدوار است که شرکت هایی مانند Uber و Lyft را با رباتهای تاکسی خودران خود و کاهش هزینه ها به چالش بکشد.
ماسک همچنین گفت: “اگر بتوانید یک سال به جلو بروید، ما بیش از یک میلیون روبو تاکسی را در جاده ها خواهیم داشت.”
با توجه به حرف های ماسک خودرو ها در هر نقطه و منطقه ای در دسترس خواهند بود.
او گفت که ماشین های Teslas در اواخر سال به طور مستقل در مناطق شهری مانند سن فرانسیسکو و نیویورک حرکت خود را آغاز خواهند کرد.
برای مطالعه بیشتر ببینید که تسلا ویژگی های بیشتری از قابلیت Autopilot اتوموبیل های خودران خود را آزمایش می کند و یا انگلستان اتوبوس ها و تاکسی های خودران را به خیابان های شهرهای خود می آورد.