پهباد ها چگونه عمل می کنند و چطور برای خود یک پهپاد مناسب تهیه کنیم!

پهباد ها یا همان هواپیما های بدون سرنشین که به آن ها (Drone) نیز گفته می شود، اخیرا بسیار فراگیر و همه جانبه شده اند و شرکت های بزرگ نیز از این پرنده های کوچک در بخش های مختلف تکنولوژی، مانند تحویل کالا و بسیاری از بخش های دیگر استفاده می کنند. پهباد ها علاوه بر کارایی های حمل و نقل، استفاده های نظامی، استفاده در شرایط بحرانی و کمک رسانی؛ با ویژگی های فیلم برداری همراه خود نیز توانسته اند در میان مردم معمولی از محوبیت زیادی برخوردار شوند و خودشان را در هر جا و هر مکانی قابل استفاده ببینند. با ما همراه باشید تا یک نگاه کلی به ویژگی های پهباد ها و همچینن نحوه کارکرد، ساخت و طراحی آن ها بیاندازیم.

ساخت پهباد پهپاد تهیه

پهپاد و هواپیما بدون سرنشین یک وسیله جالب و بسیار کارآمد در عصر نوین است که با پرواز و کنترل راحت توانسته است بسیاری از مشکلات کلی و حتی بسیاری از اقدامات روزانه ما انسان ها را پاسخگو باشد.

در کل می توان گفت مدل های گوناگون و متفاوتی از پهپادها وجود دارند و هر وسیله الکتریکی پرنده ای که بتواند از راه دور کنترل شود به عنوان یک پهپاد یا هواپیما بدون سرنشین شناخته می شود، در اصل پهپاد به معنی یک پرنده هدایت پذیر از راه دور است.

همچنین می توان گفت اولین پهباد ها تقریبا در سال های بسیار قبل و در زمان جنگ جهانی دوم برای استفاده های نظامی ساخته شدند و در حالی که از اندازه های بزرگی برخوردار بودند اما به راحتی از فاصله های دور کنترل و هدایت می شدند.

امروزه در حالی که پهباد های در سایز های بسیار کوچک تحت عنوان های مینی درون و یا نانو درون در دسترس هستند، به آسانی نیز از راه دور کنترل می شوند و حتی برخی از گزینه های اتوماتیک را نیز برای پرواز بهتر و امن تر ارائه می دهند.

شاید بتوان پهپادها یا هواپیما های بدون سرنشین را به دو دسته پهپادهای نظامی و درون های معمولی تقسیم بندی کرد.

در هر حال ما این وسیله های جالب و پرنده را از این دو دید بررسی می کنیم.

پهبادهای نظامی

پهپاد های نظامی معمولا استایل خاص خود را دارند و همانطور که اشاره کردیم می توانند از اولین نمونه های موجود بوده باشند.

این پهباد ها که با یک بدنه کشیده و طولانی همراهند از موتور های کم تری استفاده می کنند و می توان گفت تنها به یک یا دو موتور برای اوج گیری و پرواز نیاز دارند.

این پهباد ها با انرژی های فسیلی و سوخت های شیمیایی کار می کنند و سیستم سوخت رسانی شبیه به هواپیماهای واقعی را دارند که می توان گفت از سوخت جت ها و یا هواپیما ها بهره می برند.

پهپاد های نظامی به دلیل سوخت مناسبی که دارند می توانند برای ارسال به نقاط بسیار دور مورد استفاده قرار بگیرند و می توانند توسط ترانزیستور های بسیار قوی برای کنترل توسط یک کنترلر از فاصله دور مورد استفاده واقع شوند. هر چند که در صورتی که پهباد ها برای ارسال به نقاط بسیار دور طراحی شده باشند می توانند توسط ماهواره ها نیز کنترل شوند.

اکنون پهباد های نظامی بسیار پیشرفته شده اند و می توانند در اندازه های مختلف برای کارایی های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرند.

مثلا پهباد های کوچکتر می توانند برای جاسوسی استفاده شوند و حتی به راحتی غیر قابل ردیابی باشند، همینطور پهباد های بزرگ می توانند یک سلاح کشتار بسیار قدرتمند باشند که با تجهیزات نظامی خاص همراه می شوند.

خب اینگونه هواپیماهای بدون سرنشین کارایی های خاص خود را دارند و بحث در مورد آن ها نیز می تواند مفصل باشد، اما ما می خواهیم به بررسی پهباد های عمومی و معمولی تر نیز بپردازیم.

تفاوت هایی که پهباد های معمولی با یک پهباد نظامی دارند، علاوه بر ظاهر آن ها، می توان به نحوه سوخت رسانی آن ها اشاره کرد که پهباد های معمولی بر خلاف سوخت های فسیلی در پهپاد های نظامی، از نیروی برقی باتری بهره می برند، پس نمی توانند مسیرهای زیاد و طولانی را طی کنند و به دلیل تمام شدن شارژ آن ها، نهایتا می تواند کمتر از یک ساعت به پرواز در بیایند. (البته پهپاد های نظامی خاص نیز تولید شده اند که عمر باتری طولانی مدتی را به همراه داشته باشند، اما تعداد آن ها محدود است و این عرصه نیز همچنین در حال توسعه است)

اما دیگر تفاوت آن ها می تواند در تعداد موتور آن ها باشد، همانطور که گفتم پهباد های نظامی معمولا یک یا دو موتور دارند اما این پهباد های معمولی دارای 4 موتور به بالا می باشند که به همین دلیل به آن ها کوادکوپتر یا هگزا کوپتر نیز می گویند که اشاره به چهار موتوره بودن یا هشت موتوره بودن آن ها دارد.

یک نکته دیگر که باید بدانید، این است که این دلیل نمی شود که پهپاد های نظامی به صورت 4 موتور نیز موجود نباشند، اما معمولا پهپاد های نظامی به دلیل کارایی های خاص با استایل خاص خود طراحی می گردند و چون به سرعت و شتاب بیشتری نیاز دارند معمولا شبیه به یک هواپیما کوچک یا یک موشک با یک یا دو موتور ساخته می شوند.

در حالی که پهپاد های نظامی کارایی خود را دارند و تقریبا با استایل خاص خود قابل شناسایی هستند، اما در همه جا دیده نمی شوند و فقط توسط گروه های نظامی یا ارتش کشورها و یا در برخی از موارد توسط شرکت های بزرگ مانند فیسبوک برای اینترنت رسانی مورد استفاده قرار می گیرند.

در صورت علاقه ببینید که پهپاد جدید کمپانی بوئینگ با خلبان هوشمند می تواند بیش از ۲ هزار مایل را طی کند، فیسبوک دیگر برای ساخت پهباد حامل اینترنت تلاش نمی کند، پهپهاد ناسا بر فراز آسمان در یک ماموریت تک نفره و یا پرواز در جو استراتوسفری بدون حتی یک قطره سوخت!

و اما کوادکوپترها یا پهپادهای چهار موتوره

اما کوادکوپتر های معمولی اخیرا در میان مردم از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده اند و علاوه بر اینکه توسط شرکت های بزرگ نیز برای کار های مختلف مانند حمل و نقل و یا نظارت بر سیستم خود مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند با دیگر کارایی های خود نیاز های مختلفی را برطرف کنند.

پهپادهایی که ویژگی های فیلم برداری را به همراه دارند به راحتی می توانند برای فیلم برداری هوایی و یا به اصطلاحی دیگر تله شات و فوتو شات هوایی مورد استفاده قرار بگیرند.

این یکی از ویژگی هایی است که توانسته است پهپاد ها را بسیار خوب در میان مردم معمولی کارآمد تر و محبوب تر کند، یک دوربین.

در حالی که اخیرا اکثر هواپیماهای بدون سرنشین با یک دوربین همراه هستند، دوربین های آن ها نیز می تواند کیفیت های مختلفی را برای فیلم برداری و عکس برداری به ارمغان بیاورند.

کوادکوپترها می توانند بسته به مدل هایشان دوربین های مختلفی را از 0.5 مگاپیکسلی گرفته تا 12 مگاپیکسلی برای عکس برداری، و همچنین کیفیت های فیلم برداری HD تا 4k را ارائه دهند.

این انتخاب بستگی به کارایی شما از پهپاد ها دارد، مثلا اگر قصد دارید تا یک گزینه تفریحی را انتخاب کنید می توانید یک مدل با کیفیت دوربین پائین تر را انتخاب کنید، ولی اگر قصد دارید تا فیلم برداری حرفه ای را با آن ها انجام دهید و از آن ها برای تله شات و فیلم برداری هوایی استفاده کنید می توانید مدل های 4k را انتخاب کنید که البته با هزینه های بالاتری نیز همراه هستند.

همینطور مدل های بدون دوربین نیز در دسترس هستند که باز هم بسته به کارایی شما از آن ها، می توانند برای استفاده های تفریحی و یا هر چیز دیگری مانند جنبه های تجاری مورد استفاده قرار بگیرند. (مثلا من اخیرا یک ویدئو از یک پهباد آتش افکن یا شعله افکن را مشاهده کرده ام که به نیروهای خطوط انتقال برق کمک می کند تا یک شیء چسبیده به سیم های برق را ذوب کنند)

جدا از این ها پهپادها استفاده های بسیار فراوانی دارند و در هر زمینه که اکنون به آن فکر کنید، می توانند مورد استفاده قرار گیرند، از حمل و نقل کالا گرفته، که اکنون شرکت آمازون از طریق پهباد های خود اولین سیستم تحویل کالا آمازون به مشتری از طریق پهبادها را راه اندازی می کند یا اداره پستی سوئیس با هواپیماهای بدون سرنشین Skycart بسته های خودش را به مشتریان ارسال می کند، تا در زمینه کشاورزی، سیستم های نجات، فیلم برداری از مسابقات فوتبال و مسابقات ماشین سواری، تخمین مسافت، نقشه برداری و یا حتی تعمیر چاله های خیابان با پهباد های تعمیرکار؛ و هر چیز دیگری که به آن فکر کنید.

در صورت علاقه بیشتر نیز یک پهباد توردار، راهی برای نجات انسان ها از ارتفاع را مشاهده کنید.

خب نحوه کارکرد و طراحی پهپادها چگونه است؟

خب در مورد پهپاد های نظامی باید بگویم که آن ها طراحی اختصاصی و منحصر به فرد خود را دارند، طراحی آن ها کمی شبیه به هواپیماها و جت ها است و می تواند کمی پیچیده باشد، همچینن آن ها می توانند توسط یک دسته کنترل از راه دور و در اکثر مواقع می توانند توسط سیستم های کامپیوتری قوی متصل به ماهواره های فضایی کنترل و هدایت شوند.

اما طراحی کوادکوپترها بسیار ساده است و با استفاده از یک بدنه موجود در بازار، چهار موتور و یک قطعه مغز مرکزی که به آن برد کنترل پرواز یا flight controller می گویند، که در نهایت به یک دسته کنترلر متصل میشوند، می توان یک پهپاد چهار موتوره معمولی را طراحی کرد.

نکته ای که در طراحی آن ها وجود دارد این است که شما باید چهار موتور خود را به صورت دو به دو و ضر به دری، با دور چرخش های متفاوت در بدنه قرار دهید، در حالی که بدنه ها و فریم های ضر به دری شکل در مدل های مختلف، هم اکنون نیز در بازار در دسترس هستند، شما باید دوتا از موتور های ضربه دری را با دور راست گرد و دوتا از موتور های دیگر ضربه دری را با دور چپ گرد انتخاب کنید.

یعنی در چینش موتورها، یکی در میان، دور موتور های شما باید متفاوت باشد و این موتور های چپ گرد و راست گرد به راحتی در بازار موجود هستند و در برخی از آن ها نیز برای تغییر دور آن ها فقط کافیست تا سیم های اتصال مثبت و منفی آن ها را برعکس کنید تا دور آن ها برعکس شود.

نکته ای که در انتخاب موتور ها وجود دارد این است آن ها باید با قطعه کنترل پرواز و باتری شما مطابقت داشته باشند که در ادامه در این باره بیشتر بحث خواهیم کرد.

همچنین موتورهای کوچک DC برای پهپادها شامل موتور های براش و براشلس می شوند که آن ها نیز به نوبه خود تفات هایی دارند، اما شاید در کل بتوان گفت موتور های براشلس بهتر هستند.

موتور های براش در حالی که کنترل سرعت و کنترل تعادل بهتری را به همراه دارند، اما موتور های براشلس علاوه بر کنترل سرعت مناسب، کنترل تعادل عالی، قابلیت اعتماد بالا، قدرت بیشتر و سرعت بالاتر را نیز به همراه دارند و می توان گفت برای یک کوادکوپتر، انتخابی مناسب تر هستند.

اما نحوه انتخاب موتور همراه با قطعه کنترل پرواز (flight controller) و باتری چگونه می باشد؟

موتورها بسته به قدرت و توانایی که در اختیار دارند می توانند توسط باتری های مختلفی تغذیه شوند.

اگر شما بخواهید چهار موتور قوی تر را برای خود انتخاب کنید مطمئنن به باتری های قوی تری نیز نیاز دارید.

ملاک انتخاب موتور ها و باتری های شما بر اساس تعداد سل های باتری شما مشخص می شود که هرچه تعداد سل باتری شما بیشتر شود ولتاژ شما و در عین حال اندازه باتری شما نیز بیشتر می شود و در صورتی که بخواهید، توسط باتری های چند سل شما می توانید از موتور های قوی تری استفاده کنید.

می توان گفت تقریبا هر سل در هر باتری برابر با 3.5 ولت است و اگر شما یک باتری تک سل را انتخاب کنید باید موتورهای خود را نیز 3.5 ولت انتخاب کنید. به همین ترتیب با یک باتری دو سل می توانید چهار موتور قوی تر 7 ولتی را انتخاب کنید.

اما قطعه flight controller شما نیز از این قاعده پیروی می کند و شما باید برای انتخاب این قطعه کنترل پرواز نیز این ویژگی را در نظر بگیرید، این که باید قطعه کنترل پرواز خود را نیز مطابق با تعداد سل های باتری خودتان انتخاب کنید.

دوباره، به همین ترتیب هر چقدر تعداد سل های باتری شما بشیتر باشد، باتری شما نیز بزرگتر خواهد بود و در نهایت باید اندازه و حتی و زن باتری خود را نیز در نظر بگیرید.

خب، الان می رسیم به داستان مغز اصلی این وسیله که می تواند طراحی پهبادها را حتی جالب تر نیز بکند، flight controller.

قطعه کنترل پرواز و یا به اصطلاحی دیگر همان flight controller چیزی است که به شما اجازه میدهد تا با راحتی هرچه تمام تر موتورها، باتری و کنترلر خود را به یکدیگر وصل کنید و بتوانید علاوه بر توانایی های اصلی برای پرواز، بسیاری از آپشن های اتوماتیک و خودکار را نیز دریافت کنید.

flight controllerها در اصل همان برد اصلی برنامه ریزی شده برای پرواز و کنترل موتورهای متصل شده به آن، توسط یک دسته کنترلر می باشد.

در حالی که مدل های بسیار متنوعی از قطعه های کنترل پرواز، از مدل های معمولی گرفته تا پیشرفته، در بازار در دسترس هستند، آن ها ویژگی های مختلفی را به همراه دارند.

اصلی ترین ویژگی فلایت کنترلرها این است که سرعت چهار موتور متصل شده به خودش را برای یک پرواز مطمئن و ایمن کنترل کند.

فلایت کنترلر ها در اصل این کار را توسط تنظیم سرعت، تنظیم rpm و یا گشتاور موتور ها انجام می دهند.

در حالی که شما چهار موتور خود را به صورت ضربه دری و مطابق شکل با استاندارد قرار گیری مکان موتورهای راستگرد و چپگرد، در بدنه قرار می دهید و آن ها را به فلایت کنترلر مورد نظر خود وصل می کنید، این قطعه کنترل پرواز قادر خواهد بود تا با تنظیم سرعت و گشتاور موتورها هواپیما بدون سرنشین شما را به حرکت در آورد و آن ها را در حالت ابتدائی در حالتی متعادل نگه دارد.

همچنین فلایت کنترلر ها به صورت برنامه ریزی شده می توانند جهت های ارسالی توسط دسته کنترلر را تشخیص دهند و بسته به جهت مورد نظر برای پیمایش، دور موتور ها را به گونه ای تغییر دهند تا پهپاد شما به همان سمت بچرخد.

این قابیلت در اصل بر این ملاک است که برای چرخیدن ثابت مثلا به سمت چپ، سرعت موتور جلو و سمت چپ کاهش می یابد و در عوض سرعت سه موتور دیگر بیشتر می شود تا کوادکوپتر همان طور که در جای خود ثابت ایستاده است به سمت چپ بچرخد.

دقت کنید که این مثال بالا برای چرخش ثابت می باشد و در حالی است که پهباد در جای اصلی خود ثابت باشد و فقط به سمت چپ بچرخد، اما اگر پهباد شما بخواهد به سمت چپ حرکت کند نیاز دارد تا سرعت دو موتور سمت چپ خودش را کاهش دهد وسرعت دو موتور سمت راست خودش را افزایش دهد، برای حرکت در جهت های دیگر نیز این قاعده در نظر گرفته می شود و برای بلند شدن کلی آن نیز لازم است تا چهار موتور با یک سرعت به چرخش ادامه دهند، که همه این ها توسط قطعه فلایت کنترلر شما امکان پذیر می شود.

اما در سطح هایی بالا تر و حرفه ای تر قطعات فلایت کنترلر ها بسیاری از ویژگی های خاص دیگر را نیز ارائه می دهند که بسته به مدل آن ها متفاوت و متغییر است.

فلایت کنترلر ها می توانند ویژگی هایی همچون چرخش 360 درجه به دور اجسام، تعقیب اجسام متحرک (به لطف دوربین)، بلند شدن و نشستن های اتوماتیک، چرخش های خودکار و بسیاری دیگر از ویژگی های مختلف اتوماتیک تر را به ارمغان بیاورند و حتی برخی از آن ها می توانند به صورت منبع باز نیز برنامه نویسی شوند تا بتوانند آن کاری که شما از آن ها می خواهید را برای شما انجام دهند.

با این حال برای انتخاب فلایت کنترلر ها گزینه های مختلفی در پیش رو دارید و علاوه بر اینکه می توانید آن ها را برنامه ریزی نیز بکنید، می توانید نمونه هایی حرفه ای با آپشن های متنوع و گوناگونی را نیز خریداری کنید. (فقط همانطور که گفته شد باید در هنگام خرید به ولتاژ آن ها و تعداد سل باتری خود نیز توجه کنید)

اما دسته کنترلر چگونه به پهباد شما متصل می شود؟

همانطور که باید تا الان متوجه شده باشید، دسته های کنترلری نیز می توانند به راحتی از طریق اتصالات وای فای به قطعه فلایت کنترلر شما متصل شوند و اکثر فلایت کنترلر ها از دسته کنترلرهای مختلف برای اتصال از طریق وای فای پشتیبانی می کنند تا شما بتوانید به راحتی آن ها را به فلایت کنترلر خود متصل کنید و پهپاد خود را کنترل کنید.

اما در صورتی که فلایت کنترلری با این ویژگی نیز در اختیار نداشته باشید می توانید از بردهای اتصال وای فای یا ترانزیستورها استفاده کنید که به راحتی از اتصال وای فای دسته شما پشتیبانی می کنند و به راحتی به قطعه فلایت کنترلر شما متصل می شوند.

دسته کنترلر های مختلفی نیز در بازار موجود هستند که باتری و شارژ مخصوص به خود را دارند و می توانند برای مدت بیشتری شارژ خود را حفظ کنند. (بر خلاف کوادکوپتر ها که به دلیل قدرت و توانایی بسیار بالا آنها شارژ باتری آن ها نیز بسیار زود به اتمام می رسد و این عرصه نیز برای ارتقاء باتری پهباد ها همچنان نیز در حال توسعه است)

ویدئو: با کنترل کننده هوشمند پهبادهای DJI آشنا شوید.

سنسور ها، دوربین و دیگر تجهیزات مربوط به کوادکوپتر ها

در همین حین که قطعات فلایت کنترلر به سمت اتوماتیک سازی و ارائه بسیاری از ویژگی های مناسب برای کنترل بهتر پهبادها پیش می روند، آن ها می توانند با بسیاری از سنسورها و ویژگی های دوربین همراه شوند تا بتوانند یک تجربه بی نقص تر و کامل تر و حتی بیشتر متکی به خودشان را ارائه دهند.

مثلا سنسور های تشخیص اجسام می توانند به کواکوپترها کمک کنند تا پروازی مطمئن و ایمن تر را به همراه داشته باشند، در حالی که می توانند قبل از برخورد به هر چیزی آن را تشخیص دهند و به فلایت کنترلر اطلاع دهند تا از برخورد پهباد به آن جلوگیری کند.

همچنین پهباد ها از طریق دوربین های خود می توانند طیف وسیعی از ویژگی های اتوماتیک را به ارمغان بیاورند، علاوه بر کنترل های معمولی مانند تیک آف برای بلند شدن یا تیک دون برای نشستن، برخی از آن ها با قابلیت جی پی اس می توانند گزینه بازگشت به خانه یا Home را در اختیار داشته باشند که دقیقا به همان جایی که از آنجا بلند شده ان باز می گردند، یا می توانند قابلیت دنبال کردن دسته کنترلر را داشته باشند که با انتخاب این گزینه اگر با دسته کنترلر خود حرکت کنید شما و در اصل دسته کنترلر را دنبال خواهد کرد، و بسیاری از آپشن های اتوماتیک و قابلیت های بی نظیر دیگر که در آینده به آن ها نیز می پردازیم.

در مورد دوربین پهپاد ها نیز همانطور که گفته شد بسیاری از آن ها به همراه خود پهباد ها در طیف وسیعی از کیفیت های مختلف موجود خواهند بود که معمولا یا به خود پهباد ها متصل شده اند و غیر قابل جداشدن می باشند و یا همچون دوربین های go pro در نمونه کوادکوپتر های فانتوم قابل جدا پذیری و حتی تعویض پذیر نیز می باشند.

در نهایت باید بدانید که ملخک ها یا پروانه ها نیز برای موتور های مختلف متفاوت می باشند و هر پروانه بر روی موتور های خاص خود سوار می شوند و این در حالی است که برای هر چهار موتور نیز ملخک ها دو به دو متفاوت خواهند بود.

انواع مختلف کوادکوپتر ها

خب، علاوه بر اینکه پهبادها به دسته های مختلفی مانند پهپادهای نظامی و یا کوادکوپتر ها و هگزاکوپترها و برخی از نمونه های خاص دیگر تبدیل می شوند، هر کدام از این دسته ها نیز تقریبا شامل مدل های مختلفی هستند که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند.

مثلا پهبادهای نظامی می توانند در نمونه های سوخت شیمیایی و یا پشتیانی از باتری تقسیم بندی شوند.

همچنین سایز آن ها نیز می تواند متفاوت باشد.

اما از آن جا که کوادکوپترها از سوخت شیمیایی بهره نمی برند و فقط از باتری استفاده میکنند، آن ها را می توان به راحتی از لحاظ سایز دسته بندی کرد که شامل دسته های نانوپهباد، مینی پهباد و یا پهباد های معمولی می شوند.

نانو پهباد

همانطور که از اسمش مشخص است، این هواپیما بدون سرنشین کوچکترین مدل آن ها می باشد که می توان گفت به راحتی در کف دست جا می شوند اندازه آن ها می تواند به سایز یک سکه نیز برسد.

این پهباد های بسیار کوچک برای فضاهای داخلی و بسته مناسب هستند و می توان گفت در محیط های آزاد عکس العمل خوبی را از خودشان نشان نمی دهند.

نانو درون ها بسته به نحوه استفاده از آن ها می توانند به روش های مختلفی طراحی شوند، مثلا می توانند با یک دوربین همراه باشند و یا بسیار سریع باشند.

در هر صورت نانو پهپادها سرعت بالایی را به همراه ندارند و در کل به دلیل جسته کوچکشان نمی توانن مسیر های زیادی را طی کنند.

همچنین مدل های دوربین دار این نانو پهبادها نیز خیلی قوی نیستند و فقط در شرایط و مدلهای خاص می توانند دوربینی قوی را عرضه کنند.

نانو پهباد ها برای استفاده در محیط های بسته و شلوغ بسیار عالی هستند، هرچند که می توان گفت عمر باتری آن ها نیز خیلی زیاد نیست، و همه این بدی ها فقط به دلیل سایز کوچک آن هاست و می تواند گفت برای استفاده های خاص خود، در کل مناسب هستند.

مینی پهبادها

خب مینی پهباد ها نیز به نوبه خود کوچک و جمع و جور هستند و می توانند به راحتی رد کف دست جای شوند و کارایی های خاص خود را داشته باشند.

سایز آن ها فقط کمی از کف دست شما بزرگتر است و عمر باتری نسبتا مناسبی تا حدود 10 تا 15 دقیقه را ارائه می دهند.

در حالی که مینی پهبادها نیز سرعت زیادی را طی نمی کنند؛ اما باز هم بسیار سریع تر از نانودرون ها هستند و می توانند با سرعت بالای خود در محیط های خارجی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

ولی بازهم برای استفاده در محیط های خارجی مخصوصا در شرایط آب و هوایی نا مناسب کارآمد نمی باشند و می توان گفت برای استفاده در محیط های داخلی یک انتخاب مناسب هستند.

همچنین این مدل پهباد ها با سایز نسبتا مناسب خود از دوربین های مختلفی برای تصویری برداری بهره می برند که می توانند کیفیت عالی و در حدود 4k را نیز به ارمغان بیاورند.

اما خب شما هر چقدر که دوربین های باکیفیت تر و پهباد های بادوام تری را بخواهید، مسلما باید برای آن ها نیز هزینه های بیشتری صرف کنید.

مطمئنن در بازار بسیار بزرگ امروزی شما می توانید مدل های فراوان بسیار زیادی را مشاهده کنید.

کوادکوپترهای معمولی

این نمونه پهباد ها نیز بسیار زیاد و مختلف هستند و می توان گفت برای استفاده های حرفه ای تر مناسب تر و کاربردی تر می باشند.

سایز و اندازه پهباد های معمولی نیز متفاوت است و در حالی که برخی از آن ها کمی بزرگتر از مینی دورن ها هستند، می توانند برای استفاده های حرفه ای تر و پیشرفت تر نیز بسیار بزرگ تر و به اندازه یک کیف بزرگ در دسترس باشند.

همچنین بسته به استفاده شما از آن ها؛ می توانند با یک دوربین بسیار حرفه ای، سنسورهای مختلف و کنترلهای پرواز اتوماتیک بسیار فراوان همراه باشند، و یا برعکس، برای استفاده معمولی و تفریحی، از ویژگی های پایه برخودار باشند.

همچنین عمر باتری درون ها نیز بسیار یه سایز آن ها بستگی دارد و مسلما هرچقدر که اندازه پهباد شما نیز بیشتر باشد، عمر باتری آن نیز بیشتر خواهد بود، اما می توان گفت مقدار پرواز مناسب آن ها چیزی در حدود 15 تا 20 دقیقه است.

این پهبادها همچینین، بسته به مدل های مختلف، برای استفاده در محیطهای خارجی و فضای آزاد مناسب هستند و برای استفاده در محیط های داخلی خیلی موثر واقع نمی شوند.

مدل های حرفه ای تر حتی در شرایط آب هوایی سخت و بارانی و یا حتی طوفانی نیز می توانند به پرواز در بیایند که این نیز به نوبه خود بسیار قابل توجه است.

برخی از پهباد های معمولی همچنین از بدنه محکم و مستحکم نیز برخوردارند که می توانند در هنگام ضزبه خوردن نیز آسیب های کمتری را دریافت کنند.

در کل پهباد های معمولی برای فیلم برداری در محیط های آزاد بسیار کارآمد هستند و از آن ها برای فیلم برداری در هر شرایطی استفاده می کنند، مانند فیلم برداری از مسابقات ورزشی و یا فیلم بردرای در شرایط سخت.

ویدئویی از فیلم برداری با DJI در مسابقات WRC ولز ۲۰۱۸ و یا فیلم برداری از آتش فشان فعال Bardarbunga Volcano توسط پهباد DJI را مشاهده کنید.

پهبادهای معمولی در عین حالی که بسیار سنگین تر نیز هستند، اما از تعادل و کنترل بسیار عالی برخوردار می باشند و می توانند طیف وسیعی از پرواز های خودکار را به ارمغان بیاورند.

همچنین می توان گفت در کل، پهبادهای شرکت DJI از بهترین و حرفه ای ترین درون ها هستند و مدل های فانتوم آن طیف گسترده ای از ویژگی های اتوماتیک و دوربین های پیشرفته جداپذیر را عرضه می کنند.

همچنین بسیاری از مارک های شرکت های دیگر مانند، Syma، SOLO و یا شیائومی نیز در دسترس هستند که همه از کیفیت های نسبتا خوبی برخوردارند.

هگزاکوپترها و پهباد های دیگر

اما شما در میان نوشته های ما اسم هگزاکوپتر ها را نیز شنیده اید که می توان گفت به درون هایی که شامل 8 موتور و پروانه باشند، اتلاق می شود.

خب، هگزاکوپتر ها با 8 موتور می توانند استفاده های کارآمد خودشان را داشته باشند و در عین حال می توانند بسیار قدرتمند و قوی نیز باشند.

از آنجا که این پهبادها در سبک خاص خود طراحی می شوند، کارایی های مخصوص خود را دارند و زیاد در میان مردم معمولی مورد استفاده قرار نمی گیرند، اما از جانب شرکت های بزرگ می توانند مورد استفاده های خاص قرار گیرند.

همچنین بسیاری از مدل های مختلف دیگر پهباد ها یا هواپیماهای بدون سرنیشن نیز بسته به استفاده های آن ها ساخته می شوند که می توان به درون های شبیه به پرنده چینی برای نظارت بر شهروندان و یا این پهباد اژدها شکل میتواند شکل خود را در هوا تغییر دهد و حرکت کند، اشاره کرد.

پهباد های مسابقه ای

و اما بخش مورد علاقه من، هواپیماهای بدون سرنشین مخصوص مسابقه، این پهباد ها با طراحی خاص و موتورهای قدرتمند و همچینن فلایت کنترلرهای خاص ساخته می شوند.

در کل برای ساخت یک پهباد، شما به ازای هزینه بیشتر می توانید هر کدام از قطعات مورد نظر خودتان را ارتقاء دهید و از هر طریقی که می توانید ویژگی های درون خود را افزایش دهید.

مثلا با هزینه های بیشتر برای موتور ها می توانید قدرت و سرعت بیشتری را در اختیار داشته باشید، هرچند که برای استفاده از آن ها نیاز دارید تا دیگر قطعات خود را نیز ارتقاء دهید و در نهایت می توانید از سنسورهای مختلف نیز برای کنترل بهتر پرواز استفاده کنید.

اما پهباد های مسابقه ای علارغم ظاهری ساده می توانند بسیار جالب و حیرت آور باشند.

ساخت یک پهباد مسابقه ای در کل چندان تفاوتی با ساخت درون های معمولی ندارد و نکته اصلی این است که شما برای قدرت و سرعت بیشتر باید قطعات قوی تری را تهیه کنید، از موتور های براشلس قدرتمند گرفته تا باتری و فلایت کنترلر بهتر.

همچنین برای بدنه آن ها نیز می توانید از قالب های آماده شبیه به X و یا شبیه به H استفاده کنید، که برای ساخت پهبادهای مسابقه ای معمولا از بدنه های H مانند استفاده می کنند.

فقط کافیست تا بدنه مورد نظر خود را که به صورت آماده در انواع مختلف در بازار در دسترس هستند را برای خود تهیه کنید و قطعات دیگر را به راحتی بر روی آن پیاده سازی کنید. همچینن می توانید بدنه مورد نظر خودتان را نیز درست کنید و فقط لازم است تا استاندراد شکل X و یا H مانند را حفظ کنید.

برخی از هواپیماهای بدون سرنشین مسابقه ای نیز به صورت آماده در بازار در دسترس هستند و بنا بر طراحی خاص آن ها و همچنین قدرت بی نظیر آنها، می توانند سرعت بسیار بالا و سرعتی در حدود 200 کیلومتر در ساعت و شاید بیشتر را نیز ارائه دهند.

این در حالی است که پهباد های معمولی می توانند در نهایت سرعتی بالغ بر 40 تا 60 کیلومتر در ساعت را طی کنند و این بازهم بسته به نحوه استفاده آن ها دارد.

اخیرا مسابقات با هواپیماهای بدون سرنشین بسیار محبوب و همه گیر شده اند و به دلیل ویژگی های خاص این پرنده کوچک، مردم می توانند از یک مسابقه هیجانی و حتی شبیه به یک پرواز را تجربه کنند.

در صورت علاقه جایزه ۲۵۰ هزار دلاری برای برنده مسابقات پهبادهای AI در مقابل هواپیماهای بدون سرنشین انسانی و یا ویدئویی از مسابقه درون در ملبورن با عینک حقیقت مجازی به صورت (FPV) را مشاهده کنید.

کنترل و نحوه پرواز کردن کوادکوپترها

کار کردن با دسته کنترلر پهبادها بسیار راحت می باشد و شاید فقط در ابتدا کنترل این پرنده بدون سرنشین کمی سخت به نظر برسد، هر چند که شما در برخی از مدل ها می توانید برای کنترل آن ها از موبایل خود نیز استفاده کنید.

شما می توانید برای هر مدل از پهباد های موجود در بازار برنامه اندرویدی و یا IOS آن را پیدا و بر روی موبایل خود نصب کنید و از ویژگی های مشخص شده در برنامه مانند take on برای روشن شدن و بلند شدن پهباد و یا گزینه take off برای نشستن و خاموش شدن خودکار بهره ببرید.

همچینن با جهت های مشخص شده بر روی برنامه موبایل نیز می توانید پهباد خود را کنترل کنید.

به علاوه بسیاری از ویژگی های اتوماتیک و خودکار دیگر نیز برای کنترل راحت تر این پرنده ها وجود دارد که بسته به نرم افزار شرکتی که برای پهباد آن دانلود کرده اید، کمی متفاوت می باشند.

همینطور همه پهباد ها برنامه های موبایل را پشتیبانی نمی کنند و فقط در اکثر مدل های دوربین دار می توانیم شاهد یک نرم افزار برای کنترل آن ها باشیم.

از طریق همان نرم افزار نیز می توانیم تصویر ثبت شده با دوربین پهباد خود را از فاصله ای جالب و بسیار بالا مشاهده کنیم و لذت ببریم.

اما کنترل درون ها با دسته های کنترلی نیز خیلی سخت نیست.

اگر شما از دسته های بازی، مخصوصا شک آن ها، مانند دسته های ایکس باکس استفاده کرده باشید، شاید بتوان گفت کنترل دسته پهباد ها نیز تقریبا به همان گونه است.

شما دسته ای شبیه به دسته های ایک باکس با شک های سمت چپ و راست را در اختیار دارید که با استفاده از شک سمت راست می توانید بالا و پائین رفتن و یا همان take on و take off را کنترل کنید و توسط شک سمت چپ نیز می توانید رفتن به جهت های سمت راست، سمت چپ، جلو و عقب را کنترل کنید.

شما باید برای نمونه این کار را انجام دهید تا حرکت های کوادکوپتر ها را بهتر درک کنید، (البته بهتر است برای امتحان از پهباد های ارازن قیمت شروع کنید) همانطور که قبلا گفته شد، آن ها علاوه بر رفتن به سمت راست ویا سمت چپ، می توانند در حالی که در جای خود ثابت هستند، به این دو سمت نیز بچرخند و در اصل چهت روبروی خود را تغییر دهند، که این کار نیز با جهت های سمت چپ و راست شک سمت راست ممکن می شود.

این ساده ترین روش کنترل برای پهبادها می باشد و شما می توانید از ویژگی های دیگر مانند سرعت بیشتر و یا حتی پشتک زدن پهبادها با کلید های مختلف بر روی دسته کنترلر بهره مند شوید.

همچنین اکثر دسته کنترلر ها کلید تریم سازی را نیز ازائه می دهند که به شما اجازه می دهد تا تعادل پهباد خود را کنترل کنید و به عبارتی دیگر آن را تریم کنید.

ویژگی تریم سازی معمولا در جائی کارآمد است که به دلیل عدم داشتن تعادل و یا وزش باد مجبور باشید تا قدرت برخی از موتورهای خود را افزایش دهید تا پهباد شما بتواند بهتر کنترل و تعادل خودش را در هوا حفظ کند. این کار نیز با نگه داشتن دکمه مربوطه که معمولا در پشت دسته است، و همچنین جهت مورد نظر از شوک سمت چپ میسر می شود.

اگر واقعا می خواهید یک تجربه پرواز با پهباد را داشته باشید توصیه می کنم از مدل های معمولی تر استفاده کنید و مطمئنن بعد از مدتی کار با آن ها را به خوبی یاد خواهید گرفت.

در صورت علاقه سیستم ضد سرقت جدید برای پهباد های تحویل کالای آمازون و یا مانند یک ناظم مدرسه معلق در آسمان، پهبادی با قابلیت تشخیص دعوا را مشاهده کنید.

جالب ترین بخش پرواز با پهباد، پرواز در حالت FPV

با این پرنده های کوچک دوربین دار و کنترل راحت آن ها، شما می توانید حتی تجربه ای بیشتر شبیه به پرواز واقعی را داشته باشید.

شما می توانید به راحتی از عینک های مختلف حقیقت مجازی VR استفاده کنید تا این تجربه عالی را برای خود برآورده کنید.

همچنین پهپاد و برنامه مورد نظر نصب شده بر روی موبایل شما نیز، که قرار است بر روی عینک حقیقت مجازی قرار داده شده و اجرا شود، باید از ویژگی نمایش FPV یا همان نمایش دید اول شخص بهره ببرد تا شما بتوانید یک تجربه حقیقت مجازی کامل از پرواز در آسمان ها را تجربه کنید.

همچنین عینک های خاصی نیز هستند که می توانند این تجربه بی نظیر را برای شما فراهم کنند.

شما می توانید ویدئویی از فیلم برداری با پهباد DJI، واقعیت افزوده و مسابقه را مشاهده کنید و یا عینک DJI Epson، یک ابزار جدید برای قهرمانان روزانه را ملاحظه کنید.

ندا 4 سال پیش

سلام و خسته نباشید برای مقاله خوبتون.
میخواستم بدونم قیمت پهباد سایما آرسی که در ایران داره عرضه میشه چرا انقدر نسبت به مارک‌های دیگه مثل Dji بالاتره ؟؟‌ طبیعی این موضوع؟

ارش 4 سال پیش

ممنون که بابت توضیح مفصل و حوصله ای که به خرج دادین
ولی اگه همه اینا تو بازار هست خب یه امادشو میخریم ??

عباس 5 سال پیش

سلام من می خواستم بپرسم که چطور می‌تونم کنترل رو به پهباد متصل کنم از مطالب بالا چیزی نفهمیدم

میلاد حاتم 5 سال پیش

سلام دوست گرامی، برای اتصال کنترلر به پهپاد به گیرنده RC یا همون گیرنده رادیو کنترلر نیاز دارید تا موج های رادیویی دسته کنترلر را به گیرنده رادیو کنترل پهپاد بفرستید. همینطور رادیو کنترل ها با دسته کنترلر های مخصوص خودشون به فروش میرسند هر گیرنده ای با هر دسته ای کار نمیکنه، پس باید دسته و رادیو کنترل پهپاد را از یه جا خریداری کنید. همینطور باید از طریق فلایت کنترلر دسته را برای حرکت ها تنظیم کنید.

پرهام 5 سال پیش

ببخشید یادم رفت سلام

پرهام 5 سال پیش

اگر میفروشید بگویید در کجا میتوانیم آنها را با قیمت ببینیم؟

پرهام 5 سال پیش

آیا شما قطعه هم میفروشید؟

میلاد حاتم 5 سال پیش

سلام دوست گرامی

نه ، در حال حاضر هیچگونه فروشگاهی نداریم.

جواد 5 سال پیش

با سلام و ضمن تشکر از مطلب خوبتان، هگزاکوپتر شامل شش روتور می‌شود نه هشت تا. درون با هشت روتور octocopter نام دارد.

میلاد حاتم 5 سال پیش

سلام دوست عزیز

ممنون از یاد آوریتان، اشتباه از من بود. مطلب آپدیت شد. با تشکر

ویدیوها و مطالب مشابه